Wanneer je gaat kijken naar kunst met kinderen kan je verschillende dingen doen: ga eens voor een leuk schilderij of kunstwerk zitten en stel gerichte vragen. Verwonder, fantaseer en bekijk het eens in detail. Leer kinderen 'waarnemen'. Vaak zien zij zaken waaraan wij nog niet denken.
Rond deze leeftijd ontwikkelen kinderen abstract denken en dat beïnvloedt de manier waarop kinderen objecten en ervaringen classificeren, en dus de manier waarop kinderen de wereld zien. 'We weten dat kinderen van deze leeftijd andere visuele strategieën gebruiken dan volwassenen als ze een schilderij bekijken.
Kunsteducatie biedt mogelijkheden om creativiteit en verbeeldingskracht te ontwikkelen. En biedt gelegenheid tot verwondering en tot het 'gewone' speciaal maken. Via kunst kunnen kinderen hun gedachten, kennis en gevoelens uitdrukken.
Kunst is het maken van iets bijzonders. Iets moois, iets leuks, iets aangenaams, iets interessants om naar te kijken, te luisteren of te lezen. Iets wat je in een kamer zou zetten of aan de muur zou hangen.
Dit ging gepaard met een zoektocht naar de essentie van kunst, persoonlijke expressie, vorm en kleur om hierdoor bij de grondslagen van kunst uit te komen.
Via de verbeeldingskracht gaan leerlingen individueel of samen met anderen op zoek naar de eigen identiteit en persoonlijkheid en leren hoe ze zich verhouden tot anderen. Onderwijs in kunst en cultuur biedt hierin een veilige oefenplaats voor onderzoek en experiment.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Kunst is het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze. Kunst is door mensen gemaakt en niet door de natuur. Mensen die kunst maken zijn kunstenaars.
Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving.Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen. Een leukere en betere samenleving. Kunst en cultuur zijn daarmee van grote toegevoegde waarde voor de samenleving.
Kijken naar bewegende voorwerpen
Een pas geboren kind kan kijken naar een groot en opvallend voorwerp dat traag beweegt. Dit gebeurt niet vloeiend, maar schoksgewijs. Vanaf 3 à 4 maanden kan een kind een naar iemand blijven kijken die door de kamer loopt. Zijn ogen volgen de persoon.
Kinderen gaan nuances zien; er zijn verschillen tussen honden, koeien, katten en paarden.Ze krijgen steeds meer overzicht (sorteren op kleur of vorm, daarna op kleur en vorm, kwartetten). Kinderen kunnen steeds meer eigen problemen oplossen. Vormgeven: Je helpt je kind door zijn eigen blik op de wereld te bevestigen.
Hij kan vormen, beweging en licht onderscheiden, maar alles op een afstand van meer dan 20-25 cm is wazig. Een pasgeboren baby heeft zogenoemde dwalende ogen en kan de ogen dus nog niet op iets richten. Een pasgeboren baby ziet de wereld in zwart-wit.
Een kunstenaar denkt in grote gehelen en kleine details
Een mentale instelling: denk altijd zowel in het groot als in het klein. Het vereist dat je denken voortdurend heen en weer gaat. Het ene moment ben je met details bezig, het volgende zet je een stap terug en zie je de context.
Een kunstwerk heeft een paar ingrediënten: - Het moet origineel zijn.Kunstenaars hebben een eigen stijl.- Er is techniek voor nodig om kunst te maken.
De meerderheid van Beeldend kunstenaars verdient een salaris tussen € 1.593 en € 4.309 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Beeldend kunstenaars varieert van € 1.593 tot € 2.604. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.905 en € 3.198 per maand liggen.
Het begrip schone kunsten heeft vooral betrekking op de beeldende kunsten en de podiumkunsten zoals schilderen, dansen, beeldhouwen, theater, architectuur, fotografie en op bepaalde toepassingen van de druktechniek.
Kunst helpt ons om drie verschillende realiteiten te kennen en te begrijpen: deze wereld, andere mensen en de realiteit van onszelf. Door middel van gidsen - kunstenaars, dichters, muzikanten, beeldhouwers - zien we andere mensen in hun wereldbeeld en proberen we met andere ogen naar de dingen te kijken.
Een kunstwerk verrijkt, geeft ons vreugde, kan ons emotioneren, spreekt van essenties, leert, weerspiegelt leven en werkelijkheid; kunst maakt ons mensen.
Een kunstwerk moet indruk maken op de kijker en een bepaald gevoel meegeven en beter nog: stof meegeven om over na te denken. Iets wordt echt kunst als de maker er in slaagt de kijker te overtuigen van haar of zijn bedoeling achter dat werk. Goede kunst geeft de kijker een nieuwe ervaring of inzicht.
Kunstonderwijs of kunsteducatie is het onderwijs in beeldende kunst en vormgeving, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het omvat een breed scala aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
In tegenstelling tot de niet-functionele, autonome uitingen van beeldende kunst hebben ontwerpen van toegepaste kunst ook een praktisch nut, een functie. In toegepaste kunst worden de principes van design en artistieke esthetica toegepast op alledaagse gebruiksvoorwerpen zoals een theepot, auto, affiche of stoel.