Volvo Cars maakt het Polestar 2 model in de Taizhou-fabriek in de China en de fabriek in Charleston (South Carolina) samen met een fabriek in China assembleren de Polestar 3. De gebruikte technologie voor de modellen Polestar 2 en Polestar 3 wordt ook gebruikt in de eigen Volvo modellen.
In 2005 werd het team verkocht en omgedoopt tot Polestar Racing, dat later een productie-auto tuning divisie exploiteerde genaamd Polestar Performance AB. In juli 2015 werd het merk Polestar overgenomen door Volvo Cars , dat het merk sinds 2017 opnieuw positioneerde als een fabrikant van elektrische voertuigen.
Uiteindelijk zou Polestar na tien jaar geheel in handen komen van Volvo Cars, waarna in 2017 Polestar onder leiding van kersvers Volvo Cars-moederbedrijf Geely als losstaand merk werd neergezet. Volvo Cars hield daarbij wel een flink belang in Polestar en bleef ook belangrijke geldschieter voor het merk.
Sinds 2017 is Zweden weer een automerk rijker: Polestar. Dit merk komt niet uit het niets, want het is een submerk van Volvo. Het eerste model (de Polestar 1) was nog een plug-in hybride, maar sindsdien richt Polestar zich op volledig elektrische modellen.
In 2017 ging het merk op eigen benen staan, maar Volvo bleef grootaandeelhouder met een belang van 48 procent. Daarnaast mocht Polestar een conceptcar van Volvo gebruiken als eigen productiemodel (de Polestar 2) en bleef Volvo geld investeren in Polestar. Maar daar wil het merk nu mee stoppen.
Volvo heeft het volledige eigendom verworven van Polestar, de Zweedse tuningspecialist die zich richt op Volvo-modellen. Volvo heeft nu ook de rechten op de naam Polestar en zal die als typeaanduiding gaan gebruiken voor krachtige versies van Volvo-modellen.
Volvo's besluit om te stoppen met investeringen in Polestar kwam nadat het verlieslatende luxe EV-afsplitsingsmerk een leveringsdoelstelling voor 2023 miste, die al herhaaldelijk naar beneden was bijgesteld . Polestar heeft nog eens $ 1,3 miljard aan financiering nodig voordat het in 2025 het break-evenpunt bereikt.
Polestar is een relatief nieuw merk in de autobranche. Het merk is eigendom van Volvo Car Group en het Chinese Zhejiang Geely Holding, maar opereert zelfstandig. Is Polestar van Volvo? Polestar is het zustermerk van Volvo.
Volvo Cars is vanaf 2010 in handen van het Chinese bedrijf Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. Dit bedrijf is ook eigenaar van het Chinese automerk Geely Automobile. In 2017 werd Lynk & Co opgericht, een joint venture waarin de drie genoemde bedrijven met elkaar samenwerken.
De voordeligste Polestar 2 is €13.600 minder duur dan de Polestar 4.De voordeligste Polestar 3 is op zijn beurt ruim €25.000 duurder dan de instap-Polestar 4. De Polestar 4 heeft als Long Range Single Motor een fiscale vanafprijs – dus exclusief kosten rijklaarmaken – van €63.500.
Qua rijgedrag valt er niks op aan te merken. De auto rijdt heerlijk en het extra vermogen dat de Performance uitvoering heeft zorgt voor een heerlijke rijbeleving. De actieradius is meer dan voldoende voor de zakelijke gebruiker.
In 2017 werd Polestar opgericht als een nieuwe, zelfstandige Zweedse premium elektrische voertuigfabrikant . Polestar, opgericht door Volvo Cars en Geely Holding, profiteert van specifieke technologische en technische synergieën met Volvo Cars en profiteert daardoor van aanzienlijke schaalvoordelen.
Een Polestar Engineered Optimisation is een prestatiepakket dat meer motorvermogen en koppel combineert met betere aanpassingen van de aandrijflijn. Het resultaat is een rijervaring op een hoger niveau.
Op vlak van prijs zit er dan weer wel een merkbaar verschil tussen de twee: de Tesla Model 3 krijg je mee vanaf 45.970 euro terwijl je voor een Polestar 2 48.690 euro over moet hebben.
Volvo kocht Polestar in 2015 en richtte het in Göteborg, Zweden gevestigde merk twee jaar later op als een zelfstandige fabrikant van elektrische prestatievoertuigen. Voordat Polestar een zelfstandig automerk werd, maakte het naam door Volvo-auto's te tunen voor betere prestaties.
Polestar werd opgericht in en heeft nog steeds het hoofdkantoor in Zweden. Zij en Volvo Cars werden gekocht door het Chinese merk Geely , maar dit eigendom strekt zich voornamelijk uit tot financiële steun en technische ontwikkeling.
Volvo is een Zweeds automerk, maar wordt eigenlijk vooral in China gemaakt. "De hoofdzetel ligt in Göteborg, in Zweden.
Wie is de eigenaar van Volvo Cars? Volvo Cars is eigendom van het Chinese conglomeraat Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. , beter bekend als Geely Holding. Geely is een multinational die meerdere bedrijven en merken in de auto-industrie bezit en in 2010 het merk Volvo Cars heeft overgenomen.
Volvo Cars heeft een overeenkomst ondertekend met zijn moederbedrijf, Geely Holding, om het aandeel van Geely Holding van de joint ventures in China te verwerven. Zo wordt Volvo Cars de volledige eigenaar van de autofabrieken en verkoopactiviteiten in China.
Polestar was oorspronkelijk een prestatie-submerk van Volvo, maar werd in 2017 afgesplitst van Volvo om een zelfstandige fabrikant van elektrische auto's te worden. Deze bedrijfsmanoeuvres werden georkestreerd door Geely, het in China gevestigde moederbedrijf van Volvo sinds 2010, met wisselend succes voor elk merk.
Mocht je vraagtekens zetten bij elektrische auto's van Chinese makelij, dan is het wellicht goed te weten dat een aantal Europese automerken in Chinese handen is. Zoals Volvo, maar ook Lynk & Co, Polestar en Smart, geheel of gedeeltelijk overgenomen door het Chinese Geely.
2021-2023 | 5-deurs, hatchback | automaat
De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 54.900. De vierwielaangedreven auto heeft elektrische aandrijflijn, heeft een actieradius van 487 km en levert een maximum vermogen van 300 kW (408 pk) en een maximum koppel van 660 Nm.
Net als elk ander voertuig is de Polestar 2 uit 2022 niet zonder problemen. Er zijn problemen gemeld, zoals dat het voertuig niet verder dan 40% kan opladen en problemen met de draadloze mogelijkheden . Deze lijken echter niet al te wijdverbreid en zijn niet erg significant vergeleken met wat je in de andere jaren van de Polestar 2 zult vinden.
De duurste Polestar 3 is nog steeds de Long Range Dual Motor Performance, die start bij 93.550 euro. Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.
Geely, het Chinese moederbedrijf van de twee autofabrikanten, zal nu volledig Polestar ondersteunen , dat twee nieuwe EV's op komst heeft. Volvo heeft aangekondigd dat het Polestar niet langer zal financieren, hoewel de twee merken zullen blijven samenwerken op het gebied van productie en R&D.