Voor de oprichting van een bv moet u naar de notaris.
Voor de oprichting van een bv moet u naar de notaris. De notaris stelt de notariële akte op met daarin de statuten.
Een bv is een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid. Dat betekent dat de bv rechten en plichten heeft, net zoals een mens. Een bv moet belasting betalen en zich aan de wet houden.Als er schulden ontstaan, moet de bv die betalen.
Wilt u een woning of bedrijfspand kopen of verkopen?Dan is het wettelijk verplicht dat te regelen via de notaris.
Een notaris is nodig als je zaken officieel moet of wil vastleggen. Bij het opstellen van een notariële akte houdt de notaris rekening met alle betrokken partijen. De notaris doet dit vanuit een onafhankelijke blik. In sommige gevallen is het verplicht om zaken in een notariële akte vast te leggen.
Ja.U bent wettelijk verplicht om uw aankoop door de notaris te laten regelen. Logisch, want de notaris is een onafhankelijke partij die oog heeft de belangen van elke betrokkene (koper, verkoper, bank). Hij zorgt er dan ook voor dat de deal eerlijk verloopt volgens de wettelijke regels.
Zorgplicht notaris
De notaris moet handelen met de zorgvuldigheid die van een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsbeoefenaar mag worden verwacht.
Eén van de nadelen van een BV is fiscaal van aard. Een BV kan namelijk niet rekenen op bepaalde belastingvoordelen die wel van toepassing zijn op een eenmanszaak of VOF. De startersaftrek, zelfstandigenaftrek, en mkb-winstvrijstelling zijn bijvoorbeeld niet van toepassing op de BV.
Bij een bv, nv, vereniging en stichting ligt de aansprakelijkheid bij de rechtspersoon zelf. Dat is dus de bv, nv, vereniging of stichting. U bent als bestuurder niet aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf of de organisatie.
Vanaf 1 januari 2024 mag je maximaal € 500.000 lenen van je eigen BV. Dit bedrag is verlaagd ten opzichte van de grens van € 700.000 die in 2023 gold. Leen je meer dan € 500.000, dan wordt het extra deel belast als inkomsten uit aanmerkelijk belang in box 2.
Alleen een BV oprichten
Je kan ook de BV oprichten vanuit een rechtspersoon. Als een BV alleen opricht, heb je meestal verschillende petten op. Die van aandeelhouder en die van directeur en daarnaast ook nog als persoon tegenover de BV. We noemen deze combinatie Directeur Groot Aandeelhouder, ofwel DGA.
Als de BV geen winst maakt, of heel weinig winst maakt dan hoeft er ook geen loon aan de directeur uitbetaald te worden. Dat zou immers het paard achter de wagen spannen zijn. De Belastingdienst is er niet op uit om bedrijven verlies te laten leiden.
Als u het huis daadwerkelijk gaat kopen moet het officieel van eigenaar wisselen bij de notaris. De notaris regelt voor u de koop-, leverings- en hypotheekakte. Het is gebruikelijk dat de kopende partij de notaris mag aanwijzen want als koper betaalt u ook de kosten hiervan.
Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding. Het tarief is in de meeste gevallen bij wet vastgesteld, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Is een notaris verplicht? Het is verstandig om hulp te vragen aan een notaris bij het regelen van een erfenis. Dit is niet verplicht.
U kunt zelf een levenstestament of volmacht opstellen. Dat heet een onderhandse akte. U loopt dan wel het risico dat de bank dit niet erkent en uw vertrouwenspersoon uw zaken niet kan waarnemen. Laat daarom een levenstestament of volmacht opstellen bij de notaris.
De notaris geeft aan de Belastingdienst door: of u overdrachtsbelasting moet betalen en, zo ja, hoeveel. of u recht hebt op 1 of meer vrijstellingen van overdrachtsbelasting.
Maar op dit moment (2025) ligt het omslagpunt bij grofweg €120.000 winst per jaar. Maak je meer winst dan is een BV fiscaal voordeliger. Let wel op, doordat alle belastingtarieven (vaak) jaarlijks wijzigen, wijzigt het omslagpunt ook vaak. In 2019 lag het omslagpunt nog op een winst van €150.000 per jaar.
Neem contact op met een erkend ondernemingsloket naar keuze om uw inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen te schrappen. Die schrapping is betalend. Het tarief voor 2025 bedraagt 109 euro (per vestigingseenheid). Het bedrag wordt elk jaar op 1 januari geïndexeerd.
Over de eerste €67.804 betaal je 24,5% belasting.Over het inkomen boven €67.804 betaal je 31% belasting.