Over het algemeen zijn motoren goedkoper in aanschaf dan auto's. De prijzen van nieuwe motoren variëren sterk, maar je kunt een standaard nieuwe motor krijgen voor ergens tussen de €4000 en €20.000.
De onderhoudskosten van een motor zijn afhankelijk van diverse factoren. In zijn algemeenheid geldt dat een motor in onderhoud niet direct goedkoper is dan een auto. De onderhoudsintervallen van een motor zijn namelijk korter.
Motorrijden is goedkoper
De aanschaf van een motor kan per definitie betaalbaarder zijn dan de aanschaf van een auto. Een moderne motor is door het veel lagere gewicht ook veel zuiniger dan een auto. Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren.
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen. Duurdere motoren bestaan ook, dan kom je echt in het sportmotoren segment.
Motorrijden is relatief goedkoop. De aanschaf van een motor is over het algemeen goedkoper dan de aanschaf van een auto, zeker als je dat zakelijk kunt doen. Daarnaast is de laatste generatie motoren ook behoorlijk zuinig met brandstof.
Natuurlijk kleven er ook nadelen aan motorrijden. Zo ben je veel meer afhankelijk van de weersomstandigheden dan in de auto. Een nat wegdek, bladeren op de weg of zelfs vrieskou kunnen ontzettend veel potentiële gevaren opleveren. Enkel goede knipperlichten bij Caferacerwebshop kopen is niet voldoende.
Het brandstofverbruik van een motorfiets en een auto verschilt aanzienlijk. Een auto haalt ongeveer 25 tot 30 mijl per gallon, terwijl een motorfiets 50 tot 80 MPG haalt, afhankelijk van de grootte van de motor en het type motorfiets .
Lagere kosten
Een belangrijke factor bij het vergelijken van de kosten van een motor en een auto is de aanschafprijs. Over het algemeen zijn motoren goedkoper in aanschaf dan auto's. De prijzen van nieuwe motoren variëren sterk, maar je kunt een standaard nieuwe motor krijgen voor ergens tussen de €4000 en €20.000.
Een goede gebruikte motorfiets koop je ongeveer vanaf € 2500. Als je zelf niet technisch onderlegd bent is het verstandig om een tweedehands motor door een professional te laten controleren.
Ondanks dat het de mooiste hobby is, kun je motorrijden ook gerust een dure hobby noemen. Als je een motor hebt, zit je met kosten voor onderhoud, verzekering, motorkleding voor de verschillende seizoenen en niet te vergeten brandstofkosten. Als je gaat rijden wil je vooral genieten tijdens een mooie rit.
Motorrijden is niet alleen leuk, maar het kan ook bijdragen aan een betere fysieke gezondheid. Het rijden op een motorfiets vereist een goede lichaamshouding en het gebruik van verschillende spiergroepen. Dit kan helpen bij het versterken van je kern- en beenspieren.
Woon-werk. Kort door de bocht: de beste motor hiervoor is de Honda NC750. De gebruiksvriendelijke alleskunner is de zuinigste in z'n klasse (1op29 zonder veel moeite), de frunk maakt de motor uniek en handig. Qua uiterlijk is er ook niets te klagen en de enige motorfiets die deze waardes kan overleggen.
Motorrijden is heel anders dan het rijden in een auto. Het is daarom belangrijk dat je je vaardigheden op de motorfiets blijft onderhouden. Maak daarom geregeld een ritje, dan krijg je nog meer ervaring en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je gaat rijden.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Wat kost de wegenbelasting van motoren? Voor een motor is het MRB tarief ongeveer €144 per jaar (2024).
In Nederland liggen de prijzen van nieuwe motoren standaard hoger dankzij hun BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen), een luxetaks die ervoor zorgt dat vooral de duurdere modellen vaak duizenden euro's meer kosten dan in België.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een goede kilometerstand voor een tweedehands motor hangt af van het type motor en hoe goed deze is onderhouden. Voor een sportmotor wordt vaak een maximum van 50.000 tot 80.000 kilometer aangehouden, terwijl toermotoren die goed onderhouden zijn vaak probleemloos 100.000 kilometer of meer kunnen rijden.
Gebruikte motoren zijn gemiddeld genomen een stuk waardevaster dan bijvoorbeeld auto's. Hierdoor kun je wel gemakkelijker beginnen met een kleine of middenklasse motor, en een paar jaar en rij-ervaring verder kun je een zwaardere motor gaan rijden, zonder dat je heel veel geld moet afschrijven.
Maandelijkse kosten
Brandstof: Afhankelijk van hoeveel je rijdt, kun je rekenen op ongeveer € 50 tot € 100 per maand. Onderhoud en Reparaties: Gemiddeld kost dit ongeveer € 20 tot € 50 per maand. Motorrijtuigenbelasting: Dit hangt af van het gewicht van de motor en ligt meestal tussen de € 10 en € 20 per maand.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
Helemaal bovenaan vinden we de CB500F van Honda met een verbruik van 3,0 liter per 100 kilometer (1 op 33,3).
We gebruiken het om de krachtbron in voertuigen, zoals auto's, motorfietsen, boten en sneeuwmobielen aan te duiden. Maar ook bijvoorbeeld grasmaaiers, wasmachines en pompen hebben een motor. Alleen de motorfiets wordt met het zelfstandig naamwoord “motor” aangeduid.