Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Als jij een smartphone met een abonnement aanschaft, dan wordt dit mobieltje enkel als een investering gezien als je bij de aanschaf van het toestel een bedrag van meer dan € 450 exclusief btw neerlegt.
Let op: je mag maximaal een telefoon van 450 euro exclusief btw aftrekken voor de inkomstenbelasting, in een keer. Is de telefoon duurder, dan zal je het bedrag per jaar moeten afschrijven, gedurende 5 jaar. Dit betekent dat je het resterende bedrag per jaar in mindering brengt op je winst.
Het bedrag wat de mobiele telefoon kost, zijn telefoonkosten. Om de kosten op te boeken, gaat Jan een grootboekrekening Telefoonkosten in het leven roepen. Deze grootboekrekening krijgt het nummer 4200 en is een resultaatrekening.
Inventaris voorbeelden: Computer / laptop. Meubilair zoals een bureau of andere kantoor inrichting. Gereedschap.
Stap 1/2: bedrijfsmiddel toevoegen
Als zzp'er hanteren we de fiscale boekhoudregels, daarin is vastgesteld dat je een een laptop, tablet en telefoon in 5 jaar afschrijft. Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk eerder afboeken in je administratie.
Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap. Deze bedrijfsmiddelen zijn dus niet bedoeld voor de verkoop.
Als het apparaat meer dan € 450 kost, moet dat in minstens 5 jaar. Je hoeft dan elk jaar over een vijfde van de kosten van de telefoon geen inkomstenbelasting te betalen. Lees meer over het afschrijven van bedrijfsmiddelen zoals je zakelijke telefoon.
Bij kantoorkosten kan worden gedacht aan kosten voor onderhoud en aanschaf van inventaris en andere kantoorbenodigdheden, abonnementen, contributies, telefoonkosten en portokosten.
Een telefoon van de zaak is voor veel werknemers een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Je kunt een smartphone bijvoorbeeld inzetten om je huidige werknemers aan je te binden. Ook kun je hem gebruiken als incentive, omdat je met dit soort extraatjes sollicitanten over de streep kunt trekken.
Wat is een zakelijke telefoon? De naam zegt het al een beetje, maar een zakelijke telefoon is een telefoon die je gebruikt voor je bedrijf. Door jou als ondernemer zelf of door eventueel personeel. In het laatste geval blijf jij wel de eigenaar van de telefoon.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
Het verspreiden van kosten over meerdere jaren heet 'afschrijven'. De hoofdregel is dat je investeringen in een bedrijfsmiddel wat langer dan één jaar mee gaat en in aanschaf meer dan € 450,- excl. btw kost, over vijf jaar moet afschrijven.
Voorbeelden van kostencategorieën: huur, telefonie, reiskosten, reclame en eten & drinken. Bij een crediteur kunt u ook bij voorbaat een voorkeurskostencategorie kiezen. U kunt dit doen door een boekingsregel aan te maken.
Vlottende activa zijn de bezittingen van je bedrijf, die relatief eenvoudig zijn om te zetten in contant geld. Vaak wordt aangehouden dat ze binnen een jaar omgezet kunnen worden. Vlottende activa worden ook bedrijfskapitaal genoemd of vlottende kapitaalgoederen.
Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.
Een balans is een grootboekrekening met een overzicht van bezittingen en vorderingen aan de ene kant en van schulden en eigen vermogen aan de andere kant. Aan beide kanten zijn balansposten opgenomen. De balansrekening bestaat uit twee gedeelten die met elkaar in evenwicht zijn.
Inventaris: Inventaris wordt meestal afgeschreven in zo'n 5 tot 8 jaar afhankelijk van de aard en doel van de betreffende inventaris. Bedrijfsruimtes: De afschrijving op de bedrijfsruimtes (minus de restwaarde) bedraagt doorgaans 2% per jaar (economische levensduur 50 jaar).
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Een inventarisatie is het opmaken van een inventaris: een lijst of een opsomming van voorwerpen op een bepaalde plaats gemaakt volgens een vaste procedure.
Onder inventaris verstaan we alle bedrijfsmiddelen die niet bedoeld zijn voor de verkoop, die langer meegaan dan één jaar en bij aanschaf meer kosten dan € 450 exclusief btw. Voorbeelden van inventaris zijn je bureau, je laptop en je auto van de zaak.
Inventaris is de 'inboedel' van uw bedrijf. Het zijn alle 'roerende zaken' in uw bedrijf die u nodig heeft om uw werk te kunnen doen (geen auto's of geld!), zoals kantoormeubilair, computers, gereedschap, machines. Met goederen wordt uw handelsvoorraad bedoeld, zoals grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.