Cijfers over de uitstoot van bepaalde stoffen zijn niet geheim. Daar kunt u dus altijd naar vragen. Ook andere gegevens dan de eigenlijke vergunning (vergunning in plaats van milieuvergunning) zijn vaak openbaar. Uitzonderingen staan genoemd in de Wet Openbaarheid van Bestuur.
Op de aangevraagde omgevingsvergunning is nog niet besloten. Gedurende de reguliere voorbereidingsprocedure willen omwonenden de stukken inzien, het algemene beleid is dat de stukken dan nog niet (echt) openbaar zijn (de aanvraag is namelijk in behandeling). Men mag de stukken dus wel inzien, maar geen kopie maken.
In tegenstelling tot de vroegere milieuvergunning geldt de omgevingsvergunning voor onbepaalde tijd en u hoeft dus geen hervergunningsaanvraag meer in te dienen.
Check of u vergunningen nodig heeft
Via de vergunningcheck bij het Omgevingsloket checkt u of en welke vergunningen u nodig heeft.
Meer informatie over de milieuvergunning is een toelating om een activiteit te exploiteren die één of meerdere ingedeelde inrichtingen omvat, d.w.z. inrichtingen die riskeren een effect te hebben op het milieu of op de buurt.
Voor het verlenen van een omgevingsvergunning milieu zijn de gemeente, de provincie en het Rijk verantwoordelijk. Als vuistregel kunt u aanhouden dat u bij de omgevingsdienst voor de vergunning moet zijn in de volgende situaties: Het gaat om RIE-bedrijven. RIE staat voor Richtlijn Industriële Emissies (voorheen IPPC).
Nederland. In oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) van kracht geworden waardoor de milieuvergunning opgenomen is in een omgevingsvergunning. Milieuvergunningen werden afgegeven door zowel provincies als gemeenten.
Er is geen openbaar onderzoek vereist en de vergunning is in principe onbeperkt geldig.
Indien je bedrijf installaties en activiteiten omvat die mogelijk een middelmatige (klasse 2) tot grote (klasse 1) impact op het milieu hebben, dan dien je een milieuvergunning aan te vragen. En wel aan de gemeentelijke overheid.
Waarom is een milieuvergunning nodig? Bij de aanvraag omgevingsvergunning wordt getoetst of uw (gewenste) activiteiten passen in de lokale situatie. Daarnaast wordt beoordeeld of er geen nadelige gevolgen plaatsvinden voor het milieu. De omgevingsvergunning neemt voorschriften op.
Heel vaak is een milieuvergunning noodzakelijk, zelfs als je denkt dat jouw activiteiten, jouw machines, jouw producten niet vervuilend zijn. Zoek in de volledige lijst van inrichtingen die zijn onderworpen aan een milieuvergunning of via de lijst van sectoren.
Milieubescherming. Omgevingsvergunningen zorgen ervoor dat jouw bedrijfsactiviteiten in overeenstemming zijn met milieunormen en -voorschriften, waardoor schadelijke gevolgen voor het milieu worden geminimaliseerd.
Wilt u weten welke vergunningen zijn aangevraagd in uw omgeving? Kijk dan op de website www.Overheid.nl > Berichten over uw buurt waar de gemeente alle aanvragen en de besluiten op publiceert.
Elke aanvraag van een omgevingsvergunning moet worden gepubliceerd in een gemeentelijk blad, een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad of op internet. Zo bent u op de hoogte van de bouw- of verbouwplannen van uw buren of bedrijven.
Weet je niet zeker of de verbouwing van jouw buren wel vergunningsplichtig is? Dan kun je via het Omgevingsloket een vergunningscheck doen. Via deze check moet je een aantal vragen beantwoorden die overeen komen met de verbouwing. Zo weet je binnen een minuut of 10 of de buren wel of niet vergunningsplichtig zijn.
Een gemiddelde boete voor een milieumisdrijf zoals het niet in orde zijn met de omgevingsvergunning, bedraagt 2.500 euro.
inrichtingen klasse 1: inrichtingen met een grote impact op het milieu. Een erkend bureau moet een effectenstudie uitvoeren. Er is een milieuvergunning vereist. inrichtingen klasse 2: inrichtingen met een gemiddelde impact.
Aan een omgevingsvergunning milieu zijn geen kosten verbonden.
De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) kent niet zo'n bepaling. Een vergunning vervalt niet meer automatisch na drie jaar. Met artikel 2.33, tweede lid Wabo kan het bevoegd gezag de vergunning wel (deels) intrekken, als de veehouder drie jaar lang geen handelingen heeft verricht met de vergunning.
De klassen 1, 2 en 3 duiden op de graad van mogelijke hinder van uw bedrijf voor mens en milieu. De indeling in klassen is gebaseerd op de aard en de belangrijkheid van de milieu-effecten. Klasse 1 betekent de meest hinderlijke activiteit. Klasse 2: minder hinderlijke activiteit.
De gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar (GSA) adviseert het college van burgemeester en schepenen bij het nemen van beslissingen over vergunningsaanvragen en zorgt voor een aantal procedure afhandelingen.
Het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving is verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving van alle omgevingsvergunningen. Daarnaast is deze afdeling verantwoordelijk voor toezicht en handhaving bij evenementen. Uitzondering hierop zijn de vergunningen die vallen onder de Alcoholwet.
De gemeente mag dit namelijk niet ''zomaar'' doen. Artikel 2.33 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder: WABO) regelt dit. Met dit artikel is geregeld dat de gemeente een vergunning kan intrekken (met nadruk op kan). Concreet gaat dit gemoeid met een termijn van 3 jaar.
Inrichtingen type B zijn inrichtingen die bij de oprichting of een wijziging een melding moeten doen aan het bevoegd gezag. Ze hebben geen omgevingsvergunning milieu nodig. Soms hebben ze een omgevingsvergunning beperkte milieutoets (OBM) nodig.