Iedere leidinggevende kan zo worden gezien als werkgever van zijn eigen afdeling. Hij heeft daarin de zorg toebedeeld gekregen voor alle onder zijn leiding werkende medewerkers en over het hele fysieke gebied waarin deze medewerkers werkzaam zijn: gebouwen, installaties, fabrieksterrein, afdeling, lokaal, enz.
Hij bepaalt werktijden, de manier van werken, de inrichting van de werkplek en wanneer er gegeten wordt en hoe lang de pauze duurt. Enerzijds natuurlijk een prettige positie: de baas zijn. Er zijn nog genoeg werkgevers voor wie de gedachte… Traditioneel gezien is de werkgever de autoriteit op de werkvloer.
Een leidinggevende is iemand die leidinggeeft aan een team, een afdeling of een hele organisatie. Een leidinggevende kan dus ook zelf onder leiding staan van een ander. Denk bijvoorbeeld aan een manager van de marketingafdeling van een bedrijf of organisatie, die zelf ook verantwoording moet afleggen aan een directeur.
Een leidinggevende, vaak ook manager genoemd, is iemand die leidinggeeft en verantwoordelijkheid draagt over bijvoorbeeld een project of team. Hij houdt zich onder andere bezig met het aansturen van een team, het opstellen van planningen en het formuleren van de doelstellingen voor de desbetreffende markt of afdeling.
Een Leidinggevende in Nederland verdient gemiddeld € 2.985 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.540 (laag) tot € 3.435 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Het verschil tussen een teamleider en een leidinggevende
Leidinggevenden hebben namelijk nog meer verantwoordelijkheden dan teamleiders en overzien vaak meerdere teams. Teamleiders moeten één bepaald team aansturen, wat op verschillende afdelingen in het bedrijf het geval kan zijn.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Wat is een manager? Een manager kan het beste worden omschreven als een medewerker binnen een bedrijf die een of meerdere personeelsleden binnen dezelfde organisatie aanstuurt. De manager heeft daarbij de verantwoordelijkheid om een vooraf bepaald resultaat te behalen.
In traditionele bedrijven is er nu eenmaal een hiërarchie. De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.
Terwijl een baas zijn werknemers vooral bevelen geeft, beïnvloedt een leider zijn medewerkers door zelf het goede voorbeeld te geven. In dit artikel lees je alles over het verschil tussen een leader en een boss. Door de verschillen beter te begrijpen, kan je je huidige managers ondersteunen om betere leiders te worden.
Een werkgever is een persoon of onderneming (inclusief de overheid) die behoefte heeft aan de productiefactor arbeid en daarom mensen tegen beloning voor hem laat werken. Deze mensen worden werknemers genoemd en de beloning wordt loon of salaris genoemd.
De werkgever geeft werk aan de werknemer. De werkgever is niet noodzakelijk een natuurlijke persoon maar vaak een organisatie, een onderneming of een overheid. In de arbeidswetgeving staan de rechten en plichten van de werkgever en werknemer genoemd. De arbeidswetgeving is nationaal en verschilt per land.
Bij de ene organisatie is de manager meer senior dan de teamleider, bij de ander noemen ze een supervisor een floor manager. Zorg dat in je vacatureteksten altijd duidelijk is welke werkzaamheden bij de rol horen.
Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega's die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress.
Een goede manager bemoeit zich niet met alles. Hij of zij zet de grote lijnen uit, maar leunt op de expertise van anderen. Mensen vrijheid en vertrouwen geven om zelf de juiste keuzes te laten maken, zorgt in de regel voor het halen van betere resultaten en een fijne, creatieve omgeving.
Een leidinggevende is verantwoordelijk voor de mensen en de prestaties. Een goede leidinggevende onderscheidt zich door zich ook écht verantwoordelijk te voelen. Door zelf de grootste verantwoordelijkheid te nemen laat je jouw betrokkenheid bij het team zien. Hierdoor gaan jouw werknemers jou vertrouwen en respecteren.
Veel mensen zien een promotie tot manager als een erkenning voor je prestaties; als je écht goed bent in je werk, dan kan je manager worden! Maar managen is een vak apart en is vaak niet te vergelijken met je vorige functie. Sommigen hebben er natuurlijke aanleg voor, maar de meesten zullen het moeten leren.
De wet stelt onder meer eisen waaraan leidinggevenden moeten voldoen. Zo moeten alle leidinggevenden minimaal 21 jaar oud zijn, mogen ze niet van slecht gedrag zijn en dienen ze te beschikken over een verklaring sociale hygiëne.