Een laadpaal bij uw bedrijf kan ook nog in aanmerking komen voor Milieu-investeringsaftrek (MIA). DE kosten moeten dan wel minimaal € 2.500 bedragen. De MIA bedraagt maximaal 36% van de investering. Als een ZZP'er of DGA vanuit huis werkt (en geen kantoor heeft), dan mag de MIA ook worden toegepast.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Laadpaal aan de zaak
Thuisladers zijn helaas uitgesloten. Waar het terugverdienen van de investering wel tot de opties behoort is bij zakelijke laadpalen. Een laadpaal kost al snel tussen de 1.000 en 2.000 euro en daarom zou het prettig zijn om de investering terug te verdienen.
intelligente publieke laadinstallaties (art. 64quater WIB 92) wilt toepassen is een lineaire afschrijving over minstens vijf boekjaar vereist. Tenzij u bijzondere omstandigheden kunt aantonen, moet volgens de minister een laadpaal afgeschreven worden op tien jaar.
Laden aan een publieke laadpaal kost tussen 0,30 en 0,70 €/kWh, afhankelijk van je abonnementstype en het soort laadpaal (normale lader of snellader). Volgens een test van mobiliteitsorganisatie VAB is laden aan een snellaadpaal daarmee ongeveer 5,9 keer duurder dan het goedkoopste tarief op het werk of thuis!
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Vijf dingen zijn belangrijk bij de aankoop van een laadpaal:
Hoe snel kun je laden? Zit een laadkabel aan de laadpaal vast? Wil je de kosten van het laden thuis verrekenen met je baas? Wil je slim laden (als de stroom goedkoper is)?
De kosten van een laadpaal beginnen rond de € 750,- exclusief btw. Hier zijn de installatiekosten en een serviceabonnement nog niet in meegerekend. Voor bedrijven zijn laadpalen met meerdere laadpunten uitermate geschikt: zo worden meerdere auto's tegelijkertijd opgeladen.
Fiscal voordeel laadpaal voor bedrijven
Je hebt al kunnen zien dat de fiscale voordelen van het overstappen naar elektrisch rijden voor bedrijven groot zijn. Het investeren in laadpalen op het werk is bijvoorbeeld volledig aftrekbaar. Datzelfde geldt voor de investering in de aanschaf van elektrische auto's.
Op het moment dat u ervoor kiest om uw eigen laadpaal te verhuren, komt deze automatisch op de lijst met openbare laadstations te staan. Dit betekent dat iedereen kan zien dat uw laadpaal openbaar is en ook iedereen van dit laadstation gebruik kan gaan maken.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Als je echter thuis een laadpaal of wallbox hebt, dan komt de stroom van je eigen rekening. Wie betaalt de elektriciteit van je leaseauto? Bij een benzine- of dieselauto is het duidelijk: je krijgt bij de auto een tankpas en als je de auto volgooit gaat de rekening via de leasemaatschappij naar het bedrijf.
Het oplaadpunt kunt u plaatsen bij u thuis of op het werk en vervolgens voorzien van een backoffice systeem. Het backoffice systeem zorgt ervoor dat u kunt laden door het laadstation te starten met een laadpas. De laadpas is gekoppeld aan het backoffice systeem en houdt alle geladen kWh's bij.
Een slimme laadpaal verrekent automatisch uw gemaakte laadkosten met de werkgever of leasemaatschappij. Het verrekenen gaat dus geheel automatisch én nauwkeurig. U voert daarnaast in het portal van uw laadpaal zelf in wat uw elektriciteitstarief is.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Verhoogde kostenaftrek
De afschrijvingen worden verhoogd tot: 200% voor wie investeert van 1 september 2021 tot en met 31 maart 2022. 150% voor wie investeert van 1 april 2023 tot en met 31 augustus 2024.
Om voor een belastingvermindering in aanmerking te komen moet u: bepaalde uitgaven hebben gedaan (giften, betalingen voor pensioensparen, kosten voor kinderopvang …) en. een voldoende hoog belastingbedrag hebben zodat de vermindering er op kan worden toegepast.
Een slimme laadpaal weet dat je tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends tegen daltarief kunt laden én dat er dan precies genoeg tijd is om de accu weer helemaal vol te laden.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.