De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
Bij een kleine beurt wordt uw auto op circa 20-30 afzonderlijke punten bekeken, zoals remmen, bandenspanning, ruitenwissers en lampen. Daarnaast wordt standaard het oliefilter vervangen in combinatie met het olie. Wat er precies moet gebeuren aan uw auto, staat in het onderhoudsboekje beschreven.
Iedere 15.000 kilometer: kleine beurt. Rijdt u geen 15.000 kilometer? Dan ieder jaar een kleine beurt. Ieder 30.000 kilometer: grote beurt.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Hoelang duurt een kleine onderhoudsbeurt auto? Bij een kleine onderhoudsbeurt auto worden 25 facetten nagekeken. Dat duurt gemiddeld zo'n dertig tot zestig minuten.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven. Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige.
APK is een keuring op minimale veiligheid voor dat moment. De remmen worden getest en als de minimale remvertraging bereikt wordt is dat ok. De dikte van de remblokken speelt hier geen rol. Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt de olie ververst en het filter vervangen, diverse onderdelen gesmeerd en afgesteld.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Waarom een grote onderhoudsbeurt auto? Een grote beurt wordt uitgevoerd om alle onderdelen van de auto te controleren. Zo zorgt u ervoor dat uw auto in een goede conditie blijft en u zorgeloos de weg op kunt. Daarnaast wordt auto onderhoud door de fabrikant van de auto voorgeschreven.
De kosten van een kleine beurt zijn afhankelijk van het autotype, het aantal cilinders en welke motorolie de auto nodig heeft. Vaak zijn de kosten van een kleine beurt te combineren met een APK-keuring. In dat geval scheelt dit in de prijs van de kleine beurt én APK. De gemiddelde kleine beurt kosten zijn zo'n € 120,-.
De fabrikant van de auto bepaalt namelijk het interval tussen de onderhoudsbeurten. Zij bepalen bij welk aantal gereden kilometers het nodig is om een onderhoudsbeurt te hebben voor je auto. Een grote beurt kan bij 30.000 kilometer zijn, maar dus ook bij 40.000 gereden kilometers.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
Hoe vaak je auto een grote onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van het type auto, de leeftijd van je auto, de kilometerstand en het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Een stelregel die je kunt aanhouden bij een grote beurt: na 2 jaar of na 30.000 kilometer.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Oude olie is dikker van textuur en voelt plakkerig aan. In motorolie zitten extra bestanddelen (additieven) die de olie extra kwaliteiten geven. Vooral bij veel korte ritten zullen deze additieven snel worden verbruikt en ontstaat een witgele afzetting, vergelijkbaar met mayonaise, in de oliedop.
Sludge is een duidelijk teken dat de olie direct moet worden ververst. Het is verstandiger om sludge te voorkomen door de olie periodiek te laten verversen. Als het er zit ben je eigenlijk al te laat.