Het opstellen van een jaarrekening kan best moeilijk zijn. Het vereist specifieke kennis en behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dat hangt af van hoe complex jouw boekhouding is, hoe bekend je bent met de cijfers en hoe veel tijd je aan de jaarcijfers wilt besteden.
Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
De kosten voor het laten opstellen van de jaarrekening liggen tussen de 450 en 1200 euro. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de onderneming.
De jaarrekening moet een duidelijk beeld van het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming geven. Hij moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.
De jaarrekening bestaat uit drie hoofdonderdelen: de balans, de winst- en verliesrekening en de toelichting, zoals een jaarverslag. De hoeveelheid gegevens die een onderneming openbaar moet maken, hangt af van haar grootte. Grotere ondernemingen moeten meer informatie publiceren dan kleinere.
Een jaarrekening bestaat uit een balans, winst- en verliesrekening én een toelichting op beide. Zo'n jaarrekening bevat dus alle drie de overzichten en is het meest compleet.
De kosten van een boekhouder zijn gemiddeld €65,- per uur. Meestal wordt er een vast bedrag per maand voor de administratie afgesproken. In dit geval kost een boekhouder voor een ZZP'er gemiddeld €100,- per maand en voor een BV €150,- per maand.
Het opmaken van de jaarrekening voor een eenmanszaak kost 480 euro exclusief BTW.
Wat kost de boekhouding van een BV? De kosten voor de boekhouding van een BV liggen in de meeste gevallen hoger dan voor andere rechtsvormen. Houd voor de boekhouding van een kleine BV rekening met een vergoeding van tussen de €2.000 tot €5.000 per jaar.
Ook wettelijk verplicht (althans voor de B.V.en de N.V.) is het opstellen van een jaarrekening. Deze jaarrekening moet ook worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel (Handelsregister).
Wat is een jaarrekening? De jaarrekening is het financiële eindverslag van je onderneming, waarin de financiële balans wordt opgemaakt. De jaarrekening moet aansluiten bij je bedrijfsadministratie (bonnen en facturen) en overeenkomen met de berekeningen van de Belastingdienst.
Een winst- en verliesrekening bestaat uit alle baten en lasten van een onderneming. Dit zijn de binnengekomen omzet en de gemaakte kosten. De ondernemer noteert onder meer zijn netto omzet, ontvangen subsidies en kosten als salarissen, handelsgoederen en sociale lasten. Onderaan de streep staat het resultaat.
Bij een ZZP'er vind je deze in de meeste gevallen terug in de aangifte inkomstenbelasting, je kunt de aangifte inkomstenbelasting dus jouw jaarrekening ZZP noemen.
De algemene vergadering van de aandeelhouders stelt de jaarrekening vast. Hierbij is het belangrijk om te weten dat het alleen vaststellen van de jaarrekening niet ervoor zorgt dat decharge is verleend door de commissarissen en/of bestuurders.
Voor zzp'ers is het niet verplicht om een jaarrekening op te stellen. In Nederland geldt namelijk een vrijstelling voor eenmanszaken, waaronder zzp'ers. Deze vrijstelling houdt in dat je geen uitgebreide jaarrekening hoeft op te stellen.
Een boekhouder voor een zzp'er kost gemiddeld €70 per maand.
Dit is een gemiddelde en geldt voor zowel abonnementen als uurtarieven.
# Voor een zzp'er kost een boekhouder per jaar tussen de € 600,- en € 2500,-.
Het onderzoek laat zien dat bijna driekwart van de zzp'ers zichzelf voldoende kennis van boekhoudkundige zaken toedicht. Meer dan de helft van de zelfstandigen is hooguit een halfuur per week kwijt aan de boekhouding en bijna een kwart besteedt er maximaal een uur aan, dankzij de makkelijke boekhoud-apps.
Als zzp'er ben je zelf verantwoordelijk voor je boekhouding. Dit is verplicht voor de Belastingdienst. Je moet weten wat je verdient en wat je uitgeeft aan kosten. Je kan overwegen je administratie als zzp'er uit te besteden bij een boekhouder of accountant.
Als eenmanszaak of zzp'er bent u gemiddeld tussen de 700 à 1500 euro per jaar kwijt aan boekhoudkosten. Veel boekhouders hanteren een all-in tarief als u de gehele boekhouding inclusief btw-aangiftes en jaarrekening uitbesteedt.
De jaarrekening bestaat doorgaans uit drie delen: de balans, de winst- en verliesrekening en een toelichting. Hoe deze eruit zien hangt af van de rechtsvorm van het bedrijf en de grootte. De omzetcijfers kunt u terugvinden in de winst- en verliesrekening onder bedrijfsopbrengsten.
Kleine ondernemingen
Er hoeft geen jaarverslag geschreven te worden. Dit is het bestuursverslag waarin het bestuur verslag uitbrengt van financiële als niet financiële gegevens. Een beperkte toelichting op de jaarrekening is toegestaan.
BV Klein - enkelvoudig
Is je klant een kleine BV, dan moet je minimaal de inrichtingsstukken en publicatiestukken samenstellen. Ben je daarnaast accountant, dan moet je de inrichtingsstukken ook voorzien van een samenstellingsverklaring en je moet zorgen voor een deugdelijk opdrachtdossier.