Het interview is een veelgebruikte methode om gegevens te verzamelen voor je scriptie. Maar hoe ga je dan precies te werk? Kies een onderzoeksmethode (kwalitatief of kwantitatief), een daarbij passende interviewvorm en neem je interview op de juiste manier af.
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview. Op deze pagina lees je alles over het gestructureerde interview.
Een diepte-interview (kwalitatief onderzoek) is een gesprek tussen de interviewer en de geïnterviewde. Het doel van een interview is om het gedrag van de geïnterviewde beter te begrijpen en een beter inzicht te verkrijgen in de waarnemingen, meningen, overtuigingen en gevoelens van een geïnterviewde.
Een interview, ook wel vraaggesprek genoemd, is een gesprek waarbij een of meer personen worden ondervraagd door een of meer interviewers. Het is een methode om een persoon systematisch kennis van een ander te laten vergaren.
Methoden voor kwalitatief onderzoek omvatten meestal observatie uit de eerste hand, zoals interviews of focusgroepen. Dit type marktonderzoek wordt meestal uitgevoerd in een natuurlijke setting. Onderzoekers bestuderen dus de bestaande situatie zonder in te grijpen.
Een diepte-interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode en wordt met name ingezet om diepgaande informatie te achterhalen; het 'waarom' achter een antwoord, opvatting en mening. Deze methode wordt bijvoorbeeld ingezet bij onderzoek onder doelgroepen zoals klanten (klanttevredenheidsonderzoek) of stakeholders.
Met kwalitatief onderzoek kun je inzicht verkrijgen in onderwerpen waar nog weinig kennis over is. Veelgebruikte kwalitatieve dataverzamelingsmethoden zijn interviews met open vragen, kwalitatieve observaties en literatuurstudies over concepten of theorieën.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
De validiteit van een interview is onder andere afhankelijk van het type interview. Daarnaast hangt de validiteit af van hoe je je interview vormgeeft en uitvoert. Zo is het belangrijk om valide interviewvragen te formuleren.
Diepte interviews zijn een vorm van kwalitatief onderzoek. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzoek zich beter dan kwantitatief onderzoek om het gewenste resultaat te krijgen.
Onderzoeksmethoden zijn specifieke benaderingen om data te verzamelen en te analyseren (i.e., de dataverzamelingsmethoden en de data-analysemethoden), zodat je je onderzoeksvraag kunt beantwoorden.
Bij een kwalitatief onderzoek is het doel van de interviews om een diepgaand inzicht te krijgen in een afgebakend onderwerp. Dit kan bijvoorbeeld de mening van je respondenten over een bepaald product zijn of de kennis van een expert over een bepaald probleem.
In het dataverzamelingsproces verzamel je op basis van je onderzoeksopzet data voor je scriptie of onderzoek om zo je onderzoeksvraag te beantwoorden. Het is van belang dat je de data op een gestructureerde, valide en betrouwbare manier verzamelt.
Het interviewschema of topiclijst is een van tevoren vastgestelde lijst van gespreksonderwerpen die in de loop van het interview aan de orde moeten komen. De volgorde van de onderwerpen, de formulering van de vragen en de formulering van de antwoorden liggen niet vast.
Onderzoek kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën: verkennend, beschrijvend en causaal. Elk type onderzoek heeft een ander doel en kan alleen op bepaalde manieren worden gebruikt.
Vaak leg je interviews af als je onderzoek doet naar een bepaalde populatie.Het kan echter ook zijn dat je interviews aflegt om meer te weten te komen over een specifiek onderwerp. Je interviewt dan een of meerdere experts die jou duidelijke antwoorden kunnen geven op je vragen.
Interviews bieden inzicht in attitudes, motivaties en gedrag. Een voordeel van kwalitatief onderzoek in de vorm van mondelinge individuele interviews is dat je dit type onderzoek relatief makkelijk kunt organiseren en dat het in korte tijd veel nuttige informatie kan opleveren.
Een enquête is een schriftelijke lijst, die zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen stelt en zo kwantitatieve gegevens verzamelt. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van meerkeuzevragen of Likert-schalen. Een interview is vaker persoonlijk en face-to-face. Het doel van een interview is kwalitatieve informatie vergaren.
Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek. Het aantal interviews dat je moet afnemen is vooraf erg lastig aan te geven. Dat is namelijk afhankelijk van hoeveel respondenten je kunt benaderen.
In plaats van een strakke vragenlijst gebruik je bij kwalitatief onderzoek open vragen. De interviews duren langer (30 tot 60 minuten) en zijn niet allemaal hetzelfde, omdat je bij ieder interview meer te weten komt. Dan komen er ook weer nieuwe vragen.
Voorbeeld: Kwalitatief onderzoek Een klanttevredenheidsonderzoek kun je ook uitvoeren door interviews af te nemen. Dan spreken we van een kwalitatief onderzoek. Het voordeel hiervan is dat je veel informatie krijgt van respondenten. Je kunt doorvragen op antwoorden en de diepte ingaan.
Je hebt een onderzoeksvraag geformuleerd en wat dan? Dan ga je een strategie bepalen op welke manier je gegevens kan verzamelen om antwoord te geven op jouw onderzoeksvraag. De strategie wordt ook wel onderzoeksmethode genoemd.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.