Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh. Dan kom je uit op ongeveer € 3,30 voor een volle accu. Opladen langs de snelweg is het duurst.
Nieuwe hybride batterijen kosten tot wel 5000 euro. Het zal in de meeste gevallen dan ook niet meer de moeite zijn om een nieuwe accu te laten installeren in uw oude hybride. Dit omdat een nieuwe accu vaak meer waard zal zijn dan uw complete auto.
Goed, dingen waar je op moet letten als je een gebruikte hybride koopt: vraag altijd naar de onderhoudshistorie en gebruikshistorie. maak een proefrit en houd in de gaten of het dashboard niet af en toe uitvalt. controleer of er nergens lampjes branden die een storing in de motor of iets dergelijks aangeven.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Het omslagpunt tussen benzine en diesel ligt op ongeveer 1400 kilometer per maand oftewel 16.800 kilometer per jaar. Rij je meer dan 1400 kilometer per maand dan kan het voordeliger zijn om diesel te gaan rijden. In de grafiek is te zien dat LPG en hybride rijden de twee goedkoopste varianten zijn na elektrisch rijden.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
In een volledig elektrische auto zit enkel een elektromotor, terwijl in een hybride model een elektromotor en een verbrandingsmotor aanwezig zijn. De brandstoffen die gebruikt worden voor de verbrandingsmotor kunnen per auto verschillen. Je hebt motoren op benzine, lpg en diesel.