Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
Als BIG-geregistreerde arts bent u verplicht om in noodsituaties of bij calamiteiten in ieder geval, en voor zover dat mogelijk is, eerste hulp te verlenen. Deze norm volgt uit de KNMG-Gedragscode voor artsen en uit jurisprudentie1. Deze plicht geldt ook buiten werk- of diensttijd en in het buitenland.
Als het gesprek met de huisarts niet naar uw tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen. U kunt uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris. Alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten zijn aangesloten bij een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris.
Een huisarts mag in bepaalde gevallen weigeren om een nieuwe patiënt aan te nemen. Huisartsen moeten deze keuze zelf maken. Ze mogen dus niet onderling afspreken om geen patiënten van elkaar over te nemen. Ook mogen huisartsen geen patiënten of gebieden onderling verdelen.
U mag een behandeling weigeren. Als u geen toestemming geeft voor een medisch onderzoek of een behandeling moet de arts uw besluit respecteren. De arts moet u wel goed informeren over de medische gevolgen. Zijn die gevolgen nadelig voor u, dan kunt u de arts achteraf niet aansprakelijk stellen.
Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
De plichten van de arts of zorgverlener zijn bedoeld om u, als patiënt, betere zorg te geven. En omgekeerd hebt u als patiënt rechten en verplichtingen waardoor uw arts betere medische beslissingen kan nemen. Deze rechten en plichten zijn wettelijk geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
Van huisarts veranderen
Dat doet u zo: informeer of de nieuwe huisarts u als nieuwe patiënt kan aannemen; licht uw oude huisarts mondeling, telefonisch of schriftelijk in dat u van huisarts verandert; vraag uw oude huisarts om uw dossier naar uw nieuwe huisarts te sturen.
De norm is dat je in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen bij jouw huisarts terecht kunt. De maximale toegangstijd is 3 werkdagen. Wanneer een huisarts een overvolle agenda heeft, is het wenselijk om maximaal 3 werkdagen aan te houden. Het is belangrijk om te weten dat het hier gaat om een richtlijn.
Dat heeft een aantal oorzaken. Patienten bezoeken sneller de huisarts vanwege kleine klachten dan vroeger. 'Googelen' heeft daar een belangrijk aandeel in. Veel mensen mogen en kunnen niet ziek zijn vanwege hun werk, dus ziekte moet snel over zijn en patiënten hopen dat de huisarts daar snel een oplossing voor heeft.
De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk ervoor zorgt dat: ‒ de patiënt een duidelijk aanspreekpunt heeft; ‒ het aanspreekpunt zich verantwoordelijk voelt voor de zorg aan hem of haar; ‒ het aanspreekpunt de context van hem of haar goed kent; ‒ het aanspreekpunt weet wat hij of zij nodig heeft; ‒ het ...
Is uw huisartsenpraktijk dicht? Dan verwijst de huisarts u door naar de huisartsenpost. De huisartsenpost geeft aan of u moet langskomen of beter een afspraak kunt maken met uw huisarts binnen zijn werktijden. Ook kunnen zij u verwijzen naar de spoedeisende hulppost van een ziekenhuis.
U kunt naar een willekeurige huisarts, apotheker of, in noodgevallen, naar een eerste hulppost bij u in de buurt. Een arts of zorgverlener moet alle medisch noodzakelijke en spoedeisende zorg bieden.
Toestemming weigeren voor een onderzoek of behandeling
In de wet staat dat behandeling normaal gesproken alleen is toegestaan met toestemming van de patiënt. Uiteindelijk beslist de patiënt dus zelf of hij/zij wel of niet behandeld wilt worden. De hulpverlener is verplicht om deze beslissing te respecteren.
Artsen hebben een beroepsgeheim, ook wel zwijgplicht genoemd. Dit betekent dat een arts geen informatie over zijn patiënt aan anderen mag verstrekken. In bepaalde situaties mag een arts zijn beroepsgeheim doorbreken.
De zorg aan een individuele cliënt kan uitsluitend geweigerd of beëindigd worden indien er gewichtige redenen bestaan, verband houdend met omstandigheden die de cliënt betreffen en op grond waarvan de zorgverlening in redelijkheid niet van Thuiszorg Comfort kan worden verlangd.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
Het aantal artsen dat zelf een huisarts heeft neemt toe, waardoor inmiddels de overgrote meerderheid zich bij een huisartsenpraktijk heeft ingeschreven. Wel blijft desondanks de neiging tot zelfdokteren groot.
Kan ik bij meerdere huisartsen zijn ingeschreven? Nee, u kunt maar bij één huisartsenpraktijk zijn ingeschreven.
Met ons toezicht beschermen wij de patiënten. Zo kunnen wij zorgverzekeraars aanspreken op hun verantwoordelijkheid om zorgnota's te controleren en fouten op te lossen. Ook kunnen we maatregelen nemen als zorgaanbieders zich niet aan de regels houden.
Vanaf 1 maart wordt een patiënt die niet op de afspraak verschijnt eerst gebeld door de arts. Als er geen duidelijke reden is voor het wegblijven, wordt een tarief van 12,50 euro in rekening gebracht, het zogeheten wegblijftarief.
Een arts heeft alleen de verplichting om de patiënt te informeren over de medische aspecten van de behandeling en de kosten ervan. De informatie over de vergoeding door de zorgverzekering is de verantwoordelijkheid van de cliënt zelf.