Veel gestelde vragen. Is het HKZ-Keurmerk verplicht voor ZZP'ers in de zorg? Het HKZ-keurmerk is op dit moment niet verplicht gesteld door de overheid, Inspectie, Belastingdienst of Kamer van Koophandel. Wel zijn er diverse zorgverzekeraars die het HKZ-keurmerk in hun inkoopvoorwaarden opnemen.
Net als een organisatie moet je aan bepaalde eisen voldoen. Voor zzp'ers is er maar één norm die van toepassing is: de HKZ-norm 'Zzp'ers in zorg en welzijn'. Als zzp'er moet je aan alle eisen voldoen die in deze norm staan. De eisen van deze norm bestel je op de website van de NEN .
Je bent niet verplicht om een keurmerk te voeren, maar een KIWA of HKZ-keurmerk aanvragen heeft absoluut toegevoegde waarde voor jouw ondernemerschap in de zorg.
ISO 9001 is een kwaliteitsnorm dat in elke branche kan worden toegepast, of u nou een chemische fabriek bent of een zorginstelling. De HKZ normen zijn echter weer zorgspecifiek of zelfs zorgbranche specifiek. Hiermee sluiten deze normen naadloos aan op de Nederlandse zorgmarkt.
Het keurmerk wordt onder andere gebruikt in ziekenhuizen, thuiszorgorganisaties, GGZ-instellingen en kleinere zorgorganisaties. Het HKZ certificaat dient als kwaliteitsstempel dat aantoont dat een organisatie goed is ingericht, de cliënt centraal stelt en doorlopend werkt aan verbetering van kwaliteit.
Er bestaan verschillende vormen van certificatie in de zorg. De meest bekende certificatieschema's zijn de NEN-EN-ISO 9001, de HKZ-normen en de NEN 15224. Deze certificeringen richten zich allemaal op kwaliteit. Daarnaast kennen we twee normen die zich specifiek richten op privacybescherming en informatiebeveiliging.
Het certificaat van HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn.
Iedereen kan certificaten en keurmerken afgeven. Maar er zijn ook toetsende instanties die hierin gespecialiseerd zijn. Een toetsende instantie kan zich laten accrediteren om sommige certificaten en keurmerken af te mogen geven. Accreditatie is een garantie dat een product of dienst voldoet aan bepaalde eisen.
De afkorting HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Met HKZ certificering toont u aan dat u alle zaken intern goed op orde heeft en constant bezig bent met de verbetering van uw dienstverlening. U maakt de kwaliteit van uw organisatie aantoonbaar.
U kunt in onze databases certificaten opvragen van gecertificeerde bedrijven en organisaties, beoordelingsrichtlijnen(BRL) raadplegen en het actuele overzicht van geschorste certificaten bekijken. Wilt u meer informatie over de geldigheid van een certificaat? Neem dan contact op met Kiwa Quality Management Support.
Voor de meeste consumentenproducten is een keuring niet verplicht. Wel kan een fabrikant van een gekeurd product sterker staan als de veiligheid van zijn product wordt betwist.
Mijn Keurmerk is bedoeld voor zzp'ers die in aanmerking willen komen voor opdrachten bij gemeentes, zorgkantoren en zorgverzekeraars. Deze partijen stellen deelname aan het keurmerk verplicht om de zekerheid te hebben dat een zzp'er voldoet aan de beroeps- en ondernemerseisen en kwalitatief goede zorg verleent.
Wanneer een organisatie ISO gecertificeerd is, wil dat dus zeggen dat er voor 100% voldaan wordt aan alle eisen van de betreffende internationale norm. Een onafhankelijke externe organisatie, een certificatie instelling, beoordeelt dit op basis van onderzoek (een externe audit).
KIWA is een certificerende instantie die de kwaliteit van producten, diensten en systemen beoordeelt. Je komt het keurmerk o.a. tegen op bouwproducten en op installaties op het gebied van water, energie en gas. Voorbeelden zijn isolatieglas, douchekoppen en leidingen voor vloerverwarming.
Als u uw diploma, certificaat of cijferlijst kwijt bent, kunt u een uittreksel aanvragen van uw diplomagegevens. Dit kan digitaal of op papier. U vraagt het document aan bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit kan ook als u een andere naam hebt gekregen of van geslacht bent veranderd.
Er wordt van werkgevers vereist dat ze kunnen aantonen dat hun personeel kundig is en voldoende instructie hebben gehad. Mocht er een ongeval plaatsvinden, dan moet een bedrijf kunnen aantonen aan de arbeidsinspectie en verzekering dat de werknemer een gedegen instructie heeft gehad.
Een gekwalificeerde elektronische handtekening is in de EU juridisch hetzelfde (rechtsgeldig) als uw handgeschreven handtekening. In Nederland is er geen juridisch verschil tussen elektronische handtekeningen, zolang de methode van ondertekening voldoende betrouwbaar is.
Voor €1.495,48 excl. btw ontvang je een 3-jarige overeenkomst waarin alle HKZ-kosten zijn inbegrepen zoals HKZ-certificeringsaudit, opvolgingsaudit en jaarlijkse automatische updates. Na het behalen van het HKZ certificaat betaal je €1.158,23 excl. btw per jaar voor HKZ-onderhoud.
Om het certificaat te behalen, doorloop je een persoonlijk assessment door een onafhankelijke assessor. Het HKZ-certificaat 'ZZP'ers in de zorg en welzijn' laat zien dat een zzp'er: Werkt volgens Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);
De medische certificering die doorgaans het hoogste salaris biedt, is de Certified Registered Nurse Anesthetist (CRNA) . CRNA's vereisen een geavanceerde opleiding, meestal een master- of doctoraatsgraad in anesthesie, en ze verdienen salarissen die vaak meer dan $ 150.000 per jaar bedragen, afhankelijk van ervaring en locatie.
Met een certificaat of keurmerk laat u zien dat iets aan bepaalde eisen voldoet. Voor sommige producten, diensten of medewerkers is een certificaat verplicht.
Met het certificaat HACCP in de Zorg toont u aan dat u beschikt over de kennis over de voedselveiligheid in de zorg. Het certificaat is voor onbepaalde tijd geldig. Om het certificaat te behalen, wordt u getoetst op uw kennis omtrent voedselveiligheid in de zorg.