Een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken, mag niet. Ook gordelgeleiders mogen niet gebruikt worden, behalve voor kinderen die kleiner zijn dan 1,50 meter voor wie geen zittingverhoger te krijgen is omdat ze te zwaar (>36 kilo) zijn. De gordelgeleider moet goed door het oog kunnen bewegen.
Maar het gebruik van de heupgordel maakt het vervoer van een 7-jarige daarmee niet onveilig en onverantwoord. Overigens kunt u de heupgordel niet veiliger maken of aanpassen en dat is ook verboden. Maar uw kind op een zitje in de heupgordel is verantwoord en er is geen manier of middel om dat veiliger te krijgen.
Het verdient zeker geen aanbeveling de nu aanwezige 3-punts gordels te vervangen voor 2-punts gordels. Gezien de leeftijd van uw camper zijn gordels in het camper gedeelte niet verplicht. Maar het zal u niet verbazen dat gordels in nieuwe personenauto's inmiddels voor elke zitplaats verplicht zijn.
Boete bij niet dragen gordel in de auto
U kunt een boete krijgen als u geen gordel draagt. Vervoert u een kind tot 12 jaar niet volgens de regels, dan is de boete voor u. Oudere kinderen krijgen zelf de bekeuring als zij de autogordel niet gebruiken.
Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen. Met de gordel om heeft een taxichauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen, zo stelt het Openbaar Ministerie.
In een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom, hoef je volgens de Rijksoverheid geen gordel te dragen. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen in, schuiven op, stappen uit en in de spits staan mensen zelfs in de bus. In de meeste lijnbussen zitten überhaupt geen gordels.
Het is volgens de politie namelijk onverstandig en strafbaar om met drie of meer mensen in een wagen te zitten. Tenminste, wanneer je niet uit hetzelfde gezin komt. Alle vier de inzittenden kregen een boete van 390 euro. In een bericht op Twitter spreekt de politie overigens van jeugdoverlast.
Regels voor het dragen van gordels achterin de auto
De belangrijkste regel is: er mogen net zoveel personen/kinderen in de auto plaatsnemen als dat er gordels zijn. Dus 2 gordels, twee kinderen, 3 gordels, drie kinderen. Er mogen dus geen twee kinderen in een gordel zitten.
Je mag in je auto met maximaal zoveel personen zitten als er plaatsen met veiligheidsgordels (of een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem) zijn en plaatsen die daarmee niet moeten zijn uitgerust. Bij de meeste wagens zijn dat er vijf, namelijk twee vooraan en drie achteraan.
Voor oldtimer is het van belang dat zij ook weten welke regels voor hun auto gelden. Alle personenauto's die van voor 1 januari 1971 zijn hoeven nietvoorzien te zijn van gordels. Vanaf die datum moeten er in ieder geval voorin gordels aanwezig zijn. Bij bedrijfsauto's geldt deze eis pas vanaf 31 december 1989.
Je moet geen gordel dragen: als je achteruit rijdt; als je om ernstige medische redenen een vrijstelling hebt gekregen, afgeleverd door de minister voor Verkeer (dat kan enkel in zeer uitzonderlijke gevallen); als je op een plaats zit waar geen gordel voorzien is, bijvoorbeeld in sommige autocars of oldtimers.
Het is verplicht om je gordels om te doen, voor- en achterin de auto. Doe je gordel om, voor je eigen veiligheid. Gordels voorin de auto zorgen ervoor dat je bij een ongeluk 25% minder kans hebt om ernstig gewond te raken en maar liefst 40% minder kans op overlijden.
De aanwezigheid van hoofdsteunen in personenauto's is in Europa niet verplicht. Wel zijn er de richtlijnen ECE 25 en EEG 78/932 waarin eisen worden geformuleerd waaraan in auto's geplaatste hoofdsteunen moeten voldoen.
Een gordel mag geen beschadigingen vertonen die de sterkte in gevaar brengt. Daar elke beschadiging de sterkte in gevaar brengt, mag er in feite geen enkele beschadiging aan de gordel zijn. Alleen het licht pluizen langs de randen door veelvuldig gebruik wordt niet gezien als een beschadiging.
De verantwoordelijkheid van het dragen van een gordel ligt bij alle personen zelf. Dus de boete voor het niet dragen van de gordel is voor de persoon zelf. Kinderen onder de 12 jaar zijn de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Passagiers in campers moeten worden vervoerd op zitplaatsen die voor dat doel zijn geconstrueerd en ingericht. Deze zitplaatsen zijn voorzien van gordels. Vaak zijn er in campers meer zitplaatsen dan gordels. Over het algemeen geldt: het aantal gordels is leidend voor het aantal mensen dat je mag vervoeren.
Laat u onze Universele autogordel via een universele garage uitvoeren dan bent u ongeveer € 150,- tot € 200,- kwijt. Hangt wel sterk af van de duur van inbouw, dit is heel verschillend per auto.
Er mogen zoveel kinderen in een auto, als hoeveel zitplaatsen er zijn. Het aantal zitplaatsen wordt bepaald aan de hand van het aantal beschikbare autogordels. In een stationcar (gewone hatchback ofzo ook niet) is het niet toegestaan om zelf zitplaatsen te maken door middel van het plaatsen van stoelen of een bankje.
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Re: Nat gespat
Lomp gedrag is geen strafbaar feit. Door iemand onder de modder te spatten maak je zijn/haar kleding op dat moment onbruikbaar, dat kan als vernieling worden gekwalificeerd. Door opzettelijk vlak bij iemand door een modderplas te rijden zou je iemand nadeel kunnen toe brengen.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Antwoord: Bij stads en streekvervoer is niet altijd een riem verplicht, behalve als de bus harder dan 80 km per uur gaat. Praktische redenen spelen mee waarom er geen riem is in de trein: passagiers kunnen sneller uitstappen en als er geen gordelplicht is kunnen mensen ook in de trein staan.
In Nederland zijn de bestuurders van vrachtwagens al sedert 1998 verplicht de gordel te dragen.