Het antwoord op die vraag is heel simpel. Ja, een ingevoerde auto is minder waard dan een auto die door een Nederlandse dealer voor het eerst is afgeleverd.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Zelf controleren of importauto betrouwbaar is? Check de catalogusprijs en het BPM bedrag op de site van het RDW; Vraag een rapport aan op basis van het chassisnummer; Laat een aankoopkeuring uitvoeren.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Controleren of een auto is geïmporteerd is, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
“Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Zoek uit wat het oorspronkelijke bpm-bedrag van de auto is en vergelijk dat met wat je bij de RDW ziet staan onder het kopje Fiscaal. Als de bpm heel laag is dan kun je op je vingers natellen dat die auto met schade is geïmporteerd.
Redenen voor importeren. Je krijgt een betere prijs in het buitenland, je wilt je assortiment uitbreiden of ziet een gat in de markt. Er zijn meerdere redenen waarom je wilt starten met importeren.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
Naast een eventuele besparing zit het voordeel van het importeren van een Duitse auto ook in een groter aanbod in Duitsland, een doorgaans vollediger uitrusting van Duitse auto's en lagere kilometerstanden waardoor het vinden van een auto naar uw smaak vele malen meer kans heeft in Duitsland dan op de Nederlandse markt ...
De goedkoopste markten in de eurozone zijn Finland, waar voor de onderzochte modellen enkel prijsverschillen van minder dan 20% werden opgetekend, en Nederland, met slechts één prijsverschil van meer dan 20%.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Het basisbedrag voor zo'n keuring ligt al snel tussen de 100 en 300 euro, afhankelijk van de aanbieder. Dit heeft onder andere te maken met de uit te voeren inspecties, de compleetheid van de rapportage, geleverde diensten (zoals meeonderhandelen) en of er op locatie wordt gekeurd.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
Nadelen: investering van tijd en middelen. grotere financiële risico's bij wanbetaling. beperkte marktdekking.
Importquote = (import / BBP) × 100
Aan de importquote kun je dus aflezen hoeveel een land importeert ten opzichte van het BBP. Het gaat dus niet om hoeveel er in absolute bedragen wordt geïmporteerd, maar om hoeveel de waarde van de import is als percentage van het BBP.
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).