Een elektrische auto rijdt gemiddeld rond de 15.000 km per jaar. Deze verbruikt ongeveer 15 kWh aan stroom per 100 km. Dit komt neer op totaal verbruik van 2.250 kWh per jaar. Zonder zonnepanelen kost je dit rond de Euro517,50 per jaar.
De overheid heeft bepaald dat vrijstelling tot en met 2024 geldt. Vanaf 2025 ga je wel een kwart van het normale bedrag betalen voor zowel MRB als BMP. Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later.
Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Hier hangt wel een prijskaartje aan, maar op de lange termijn ga je juist geld besparen. Voor een laadpaal thuis betaal je, inclusief installatie, tussen de 1.500 en 2.500 euro.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Er zijn verschillende manieren. Een ervan is crowdfunding (een soort beleggen), bij andere koop je stukjes paneel of een paneel op naam. Je kunt soms al vanaf een paar tientjes inleggen. Van het geld worden zonneparken gebouwd, of zonnepanelen op grote daken gelegd (sociale huurwoningen, voetbalstadion).
Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net. Deze auto's worden opgeladen met de CHAdeMO-stekker, een snellaadsysteem dat werkt met gelijkspanning.
Financiële nadelen
De investering die je moet doen is hoog, en de terugverdientijd lang. Ook is er geen landelijke subsidie meer beschikbaar waarmee je je zonnepanelen kunt financieren. Het leveren van energie aan je energiemaatschappij is ook niet heel erg rendabel.
Net als reguliere dieselauto's, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
De Mercedes-Benz EQE heeft gewonnen in het topsegment en is benoemd tot overall winnaar en EV van het jaar 2023. Daarnaast is de NIO ET7 uitgeroepen tot Belofte van 2023.
Welke auto is het goedkoopst? De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto. Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto's echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto's vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.
De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld 16 procent duurder dan die van een benzineauto. Dat meldt Geld.nl op basis van een vergelijkend onderzoek. Daaruit kwam een gemiddeld verschil van 12,50 euro per maand naar voren. Op jaarbasis komt dat neer op zo'n 150 euro.
Zoals het nu bekend is, moet je met het volgende rekening houden: in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting. in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Het antwoord is eenvoudig: EV's rijden het goedkoopst. Dat ligt aan een drietal factoren. De prijs van elektriciteit is lager dan die van benzine. Verder zijn EV's veel efficiënter: een verbrandingsmotor heeft een rendement van slechts 30%, terwijl de EV een rendement van rond de 90% haalt.
Ook als je 100% grijze elektriciteit gebruikt is elektrisch rijden het groenst. Zelfs een grote elektrische auto die met de huidige Nederlandse stroom geladen wordt, laat per kilometer de helft minder CO2 in de lucht komen dan een auto met een kleine brandstofmotor.
Ook in 2024 maak je geen aanspraak op subsidie als je thuis een laadpaal plaatst. De SEPP(Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulier) gaat alleen over de aanschaf van de auto zelf.
Als je een laadpaal aanschaft voor je bedrijf, is dit 100% fiscaal aftrekbaar.