Zoals hierboven aangegeven komt het elektrische auto leasen maandelijks uit op zo'n €829. Voor een dieselauto betaalt u gemiddeld €861 en voor een benzineauto €785 per maand. Dit is berekend met vergelijkbare auto's.
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 760 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 750 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 710 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektrisch laden kost tijd
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.
De minpunten van lease
Je betaalt een vrij hoge rente en een winstopslag voor de leasemaatschappij die tenslotte aan je wil verdienen. De opties op je auto worden volledig 'afgeschreven' in de leasetermijn en de restwaarde van de auto wordt tamelijk conservatief berekend. En: leasecontracten zijn vaak niet flexibel.
Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen. Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen.
De grote vraag is nu of leasen beter is dan kopen. Het antwoord daarop is moeilijk te geven. Wanneer je graag een nieuwe auto rijdt en weinig spaargeld hebt is privé leasen een betere optie. Bovendien zijn de maandelijkse kosten overzichtelijker dan wanneer je koopt.
Tesla Model Y
Op de eerste plaats staat de Tesla Model Y. Deze elektrische auto is het meest gekozen door leaserijders als de ideale leaseauto.
Wat is op dit moment de goedkoopste lease auto? De goedkoopste lease auto van dit moment is de Toyota Aygo van Auto.nl. Je rijdt deze auto voor € 199 per maand voor een periode van 60 maanden en maximaal 5000 km per jaar.
Wat zijn de voordelen van elektrisch leasen voor mijn bedrijf? Het grootste voordeel van elektrisch leasen is de lagere bijtelling voor de bestuurder. Dit bijtellingspercentage is in dit jaar (2023) 16% tot een fiscale waarde van €30.000,-. Alles boven de €30.000,- heeft een bijtellingspercentage van 22%.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Welke auto is het goedkoopst? De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto. Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto's echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto's vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.
De nummer 1 is de Dacia Spring Electric.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Volgens veel deskundigen op dit gebied – onder wie enkele autoconstructeurs – kan de elektromotor van een auto tot een miljoen kilometers afleggen. Pete Savagian, hoofdingenieur voor elektromotoren bij General Motors, noemt een cijfer van 600.000 mijl (960.000 km).
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Voor een nieuwe auto die u koopt, kunt u € 2.950 subsidie aanvragen. Dit kan alleen met een koopovereenkomst die u afsluit op of na 1 januari 2023.