In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen. Deze houden je accu netjes op spanning.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Een druppellader zorgt ervoor dat uw accu niet verzwakt en altijd opgeladen is. Zodra de accu 100% opgeladen is, stopt het laadproces. Zakt de capaciteit af tot 95%, dan begint de druppellader weer met opladen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Een acculader laadt de accu in één keer helemaal op. Een druppellader is zo ingesteld dat deze de accu met kleine beetje oplaadt, of 'bij druppelt'. Druppelladen wordt ook wel intelligent laden genoemd omdat de accu stapsgewijs wordt opgeladen.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft. Daarnaast is ook de capaciteit van de accu van belang. Deze wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). U vindt de capaciteit terug op de accu.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Hoe lang rijden om de accu op te laden? Het is belangrijk om gedurende een half uur rond te rijden. De autoaccu is leeg.
Dit is een druppellader en zo werkt het! Wat is een druppellader (nu eigenlijk precies)? Een druppellader die is aangesloten op een accu houdt deze accu geladen en daarmee actief, door deze pulserend bij te laden. Dit voorkomt dat de accu leegraakt of expliciet gezegd: diep ontladen raakt en daarmee stuk gaat.
Je steekt een druppellader in een stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de batterijen. De oplader zet vervolgens de elektriciteit om in stroom die in de batterijen kan worden opgeslagen. De batterijen halen langzaam energie uit de opladers, waardoor de kans op schade wordt beperkt.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).
Een druppellader werkt op dezelfde manier en zorgt voor een lange levensduur van de accu. Het aansluiten van de druppellader is eenvoudig. Sluit de klassieke krokodillenklemmen aan op de accupolen, steek de stekker in het stopcontact en kies een laadmodus.
De meeste druppelladers zijn er voor accu's op 6 volt, 12 volt en/of 24 volt, vaak gecombineerd. Een 12 volt-druppellader komt het meest voor. Bij een oudere motor met 6V accu hoort een 6 volt-druppellader om deze accu perfect te kunnen laten presteren.
Kan ik een oplader alsmaar in het stopcontact laten zitten? Als er geen apparaat meer op is aangesloten, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit noemen we ook wel sluipverbruik.
Over het algemeen zijn telefoon opladers veilig en is het risico op vlammen zo klein dat het geen reden tot bezorgdheid zou moeten zijn. Echter, elk elektronisch apparaat in je huis kan vlamvatten, ook telefoonopladers. Het is daarom van belang dat je goed om gaat met je oplader.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Het klinkt een beetje gek, maar het is beter om de accu niet helemaal naar 100 procent op te laden Dit leidt namelijk tot veel meer accuslijtage dan wanneer je bijvoorbeeld tot 70 of 80 procent oplaadt.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De acculader moet dezelfde spanning hebben als de accu, dus bij een 12 V accuspanning is een 12 V acculader nodig, en bij een 24 V accu een 24 V acculader. 3. Om de accu's veilig en snel te laden is voldoende laadstroom nodig (gemeten in Ampères).
Een druppellader op je motor aansluiten
Bij de meeste motoren zit de accu onder het zadel. Verwijder je zadel en bevestig de aansluitsnoer van de druppellader op de plus- en minpool van je accu. De aansluitsnoer van de druppellader is voorzien van een rood en zwart oogje dat je om de schroefjes van je accu kunt doen.