Wanneer je incheckt bij een vervoerder dan wordt direct een standaard bedrag afgeschreven. Bij de NS is dit bijvoorbeeld € 20 en € 10 euro wanneer je reist met een kortingsproduct. Bij metro-, tram- of busvervoerders gaat het om een standaard bedrag van € 4 (2020), ongeacht of je een kortingsabonnement hebt.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
Vergeten in of uit te checken: € 20.
Als u uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt, staat er "U bent ingecheckt bij NS" als u bent ingecheckt. U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Het beste antwoord. De NS geeft als antwoord dat je 'in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog (kunt) uitchecken op uw bestemmingsstation. " Dat 'in ieder geval' houdt al in dat er rek in zit.
Vergeten UIT te checken
Dan heb je nog 6 uur na het inchecken om uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje. Lukt uitchecken niet op tijd? We rekenen dan een correctietarief of instaptarief.
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug. Voor bepaalde langere lijnen is dit een hoger bedrag.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Let op: Het kan tot 14 dagen duren voor je je gemiste uitcheck erbij ziet staan. Staat je reis er nog niet bij, probeer het dan een paar dagen later opnieuw. Wil je van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven. Aan het eind van je reis worden de daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
De NS heeft een coulance regeling waarbij je eenmaal per jaar een boete kwijt gescholden kunt raken, je betaalt dan wel uiteindelijk de standaard ritprijs, maar bent dan de 50 euro aan boete kwijt.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Inchecken werkt hetzelfde als met de kaart: je houdt je smartphone tegen de paal of het poortje aan. Dat kan zelfs als je smartphone uit staat of de accu leeg is, omdat het via de nfc-chip in je simkaart gebeurt.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.
Neem contact op met onze klantenservice. Via onze website kun je snel en gemakkelijk een chatgesprek beginnen. Ook kun je ons een WhatsApp bericht sturen op +31 9701 0256 677.