Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto. Mocht je met de motor op vakantie gaan, dan is het niet verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee te nemen.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Een brandblusser is verplicht in België, Polen, Turkije en Griekenland. Een verbanddoos/EHBO-kit is verplicht in de auto in België, Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Hongarije, Kroatië,Turkije en Griekenland.
Binnen Europa heb je te maken met verschillende verkeerswetgeving. In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Vanaf 1 juli is het namelijk verplicht om naast een veiligheidshesje en een gevarendriehoek ook een alcoholtest in de auto te hebben. Die zijn te koop bij tankstations, de ANWB en zelfs supermarkten. Met de blaaspijpjes kunnen automobilisten zelf controleren of ze meer alcohol hebben gedronken dan toegestaan.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Ja. Er moet een brandblusser (van minstens 1kg) aanwezig zijn tijdens de keuring. Er wordt ook gekeken of de brandblusser al dan niet vervallen is.
Brandblussers zijn niet wettelijk verplicht in je privéwoning. Ze zijn echter wel aan te raden om je optimaal te beschermen tegen brand. Brandblussers zijn steeds wettelijk verplicht in alle gebouwen die publiekelijk toegankelijk zijn.
Verbanddoos - Het is verplicht een verbanddoos in de auto te hebben. De verbanddoos moet stevig en vuilbestendig zijn. De houdbaarheidsdatum van de inhoud van de verbanddoos mag niet verstreken zijn. Een brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100. Soms krijg je als toerist met een niet-Duits nummerbord eerst een waarschuwing, maar ook dan zul je alsnog de Umweltzone moeten verlaten.
Waar moet je als toerist rekening mee houden als je in Duitsland bent? 'Hou er rekening mee dat er in Duitsland echt, steekproefsgewijs, wordt gecontroleerd op de coronabewijzen en de noodzakelijke registratie vooraf. Niet alleen in de 30-kilometerzone achter de grens, maar ook bij parkeerplaatsen en benzinestations.
De milieusticker is te bestellen in alle ANWB-winkels en via anwb.nl/webwinkel/milieusticker-duitsland. De sticker wordt dan binnen circa 5 werkdagen door TÜV Nederland thuisgestuurd. De kosten zijn € 13,95 inclusief verzendkosten.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Geen alcoholtester verplicht
Frankrijk was het enige land waar je een alcoholtester in je auto moest hebben. In geen enkel ander land binnen Europa is een alcoholtester verplicht.
U mag niet in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden als u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland. U bent verplicht zich in de BRP in te schrijven als u langer dan 4 maanden in Nederland woont.
Voorwaarden voor vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
Zo moet het gaan om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.
Aan de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof waren we bij elkaar € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
Je bent wettelijk verplicht om een geldig rijbewijs, jouw kentekenbewijs en jpuw autoverzekeringscertificaat bij je te hebben wanneer je in het buitenland rijdt.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.