In België is ieder voertuig verplicht om een vlot bereikbare brandblusser aan boord te hebben. Samen met Griekenland, Polen en Turkije is België het enige land in Europa dat deze verplichting heeft.
Waarom het alsnog verstandig is om een brandblusser in uw auto te hebben. Maar ook al geldt er geen verplichting op het hebben van een brandblusser in uw auto, het is altijd beter om er wel een te hebben. Uw veiligheid zou altijd een prioriteit moeten zijn, maar ook de veiligheid van anderen.
Ja. Er moet een brandblusser (van minstens 1kg) aanwezig zijn tijdens de keuring. Er wordt ook gekeken of de brandblusser al dan niet vervallen is.
Een brandblusser is verplicht in België, Polen, Turkije en Griekenland. Een verbanddoos/EHBO-kit is verplicht in de auto in België, Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Hongarije, Kroatië,Turkije en Griekenland.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
Het beste blusmiddel voor in de auto is de schuimblusser. Een schuimblusser geeft minder nevenschade dan poeder en heeft vaak een langere blusduur. Bovendien is de kans op herontsteking bij schuimblussers minder dan bij een poederblusser. Niet alle sproeischuimblussers zijn ongevoelig voor vorst.
Gebreken aan de werking, staat en bevestiging van onderstaande opgesomde lichten, aanwezig op alle personenwagens, krijgen nu nog een groen keuringsbewijs met vermelding van de gebreken, maar leiden vanaf 1 oktober 2021 tot een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 15 dagen: Standlichten. Dagrijlichten.
In België geldt geen vignetplicht. Wel komt het voor dat op speciale wegentol (tunnel, bruggen, city-wegentol) tol geheven wordt. Daarnaast werkt België tegenwoordig ook met milieuzones, ook wel lage-emissiezones (LEZ).
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
In je auto moet je minstens 1 fluovestje hebben voor de bestuurder, maar het is sterk aangeraden om voor alle passagiers een fluovestje bij te hebben. Een fluovestje dien je te dragen bij pech of een ongeval.
In principe geldt een houdbaarheidsduur van 20 jaar voor brandblussers op locatie en 15 jaar voor brandblussers in de auto. Hoe lang een brandblusser houdbaar is, is ook altijd te controleren. De productiedatum staat namelijk op de blusser aangegeven.
Vervallen of defecte brandblussers dienen gerecycleerd te worden als klein chemisch afval. Je kan ze eenvoudig binnenbrengen bij jouw lokaal recyclagepark voor verdere verwerking. Ze kunnen ook verwerkt worden door gespecialiseerde afvalbedrijven, zoals Van Gansewinkel.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto. Mocht je met de motor op vakantie gaan, dan is het niet verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee te nemen.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Keuring blusmiddelen verplicht
Alle draagbare en verrijdbare blustoestellen moeten minimaal één keer in de twee jaar worden gekeurd.
Een alcoholtest is niet meer verplicht in de auto. Ook een verbanddoos en brandblusser zijn niet verplicht.
Vanaf vrijdag 1 juli 2022 komen er nieuwe verkeersregels voor elektrische steps. Die mogen voortaan niet meer op het voetpad rijden. De Vlaamse verkeersbelasting wordt bijna 10 procent duurder en de soepelere procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen loopt na meer dan twee jaar ten einde.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Sinds de coronapandemie was het in heel wat regio's verplicht om een afspraak te maken wanneer je met je auto naar de keuring moest. Vanaf 1 augustus vervalt die verplichting overal. Wie toch op voorhand een afspraak wil maken, kan dat online sinds kort overal tot 2 maanden vóór het keuringsbewijs vervalt.
Poederblussers: 15 – 50 euro. Schuimblussers: 25 – 100 euro. Sprayblussers: 12 – 40 euro. Vetblussers: 40 – 100 euro.
Bezoek een GAMMA-bouwmarkt in de buurt om een brandblusser te kopen.
Schuimblussers geadviseerd
Experts als voormalig brandweercommandant Henk Timmermans adviseren daarom altijd schuimblussers, met minstens twee liter inhoud. “Geef iets meer uit en koop er een van brandklasse ABF. Die F staat voor vetbranden, dus dan kun je hem ook gebruiken als de barbecue van de buren in brand staat.”