Een start/stop-systeem is op iedere A4 standaard. Met onze testauto realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 17,9. Weliswaar kwamen we niet bij de score uit de brochure in de buurt (namelijk 1 op 25,6), maar voor een auto van dit formaat en mét een automaat vinden we ons verbruik zeker niet onaardig.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
De basismotor in de A4 is de 1,6 liter met 102 pk. De 2,0 liter met 130 pk is vergeleken met andere benzineversies vrij conventioneel. De 2.0 FSI met directe inspuiting heeft 150 pk. Daarnaast is er de 1,8 liter met turbo en vijf kleppen per cilinder in twee versies: 163 pk en 195 pk.
De Audi A4 is leverbaar in 12 uitvoeringen. De prijzen van de A4 lopen uiteen van 44.484 tot 65.949 euro. De snelste Audi A4 accelereert in 5.5 seconden naar 100 km/h.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Ondanks het feit dat de Audi A3 voor een groot deel bestaat uit Volkswagen onderdelen, vallen reparaties vaker duurder uit. Volgens onderzoek staat Audi in de top vijf van merken die duur zijn in het onderhoud.
Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar. De massa/ledig gewicht van de A3 bedraagt, afhankelijk van de uitvoering en motorisering, rond de 1100 kilogram. Dat betekent een gunstig tarief qua wegenbelasting.
Tot de benzineversies behoren een 125 pk 1.4 die gemiddeld 1 op 19,6 haalt en een 180 pk 1.8 die nog tot 1 op 17,2 komt, plus later een 150 pk sterke 1.4 met CoD (Cylinder on Demand), waarbij twee van de vier cilinders tijdens het rijden kunnen worden uitgeschakeld om brandstof te besparen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Hoog olieverbruik
Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto's met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
Deze versie van de Audi A6 is in Nederland op de markt sinds oktober 2019 en kost rijklaar € 192.025. De vierwielaangedreven auto heeft een mild-hybrid benzinemotor en levert een maximum vermogen van 441 kW (600 pk) en een maximum koppel van 800 Nm.
De prijslijst van de Audi A5 begint bij 56.148 euro voor de Audi A5 35tfsi mhev s edition 110kW s-tronic aut. In totaal levert Audi 4 verschillende uitvoeringen van de A5 waarbij de meest dure variant een prijs kent van 70.712 euro. Wie de Audi A5 zakelijk zal rijden moet rekening houden met 22% bijtelling.