Dyslexie is geen beperking als de sociale structuur zo is ingericht dat de werknemer zijn lees- en spellingprobleem kan compenseren.
Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Vrijwel alle vormen van ziekte, aandoening, beperking of handicap vallen onder de term functiebeperking. Voorbeelden van een functiebeperking zijn AD(H)D, Autisme spectrum stoornis (ASS), dyslexie, dyscalculie, angststoornis, depressie, slechthorend, slechtziend, chronisch ziek, gehandicapt.
Dyslexie is een onzichtbare handicap, die in het onderwijs helaas nog steeds voor veel problemen zorgt.
Bij ernstige dyslexie kan uw kind dyslexiezorg krijgen. Dit valt onder de Jeugdwet. Gemeenten zijn daarvoor verantwoordelijk. De zorgverzekeraar heeft geen rol bij dyslexiezorg, ook niet in aanvullende verzekeringen.
Het Department for Work and Pensions (DWP) zegt dat er geen specifieke lijst is met aandoeningen die mensen recht geven op PIP. Dat betekent dat u niet automatisch in aanmerking komt voor PIP alleen omdat u dyslexie hebt . Als u echter lijdt aan een leerstoornis en dit u dagelijks genoeg beïnvloedt, kunt u in aanmerking komen.
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.”
Het is een specifieke leermoeilijkheid , wat betekent dat het problemen veroorzaakt met bepaalde vaardigheden die worden gebruikt voor leren, zoals lezen en schrijven. In tegenstelling tot een leerstoornis, wordt de intelligentie niet beïnvloed. Naar schatting heeft maximaal 1 op de 10 mensen in het VK een zekere mate van dyslexie.
Hierbij wordt, voor de diagnose dyslexie, de ondergrens van een totaal IQ van 70 gehanteerd. Onder deze grens kunnen we niet meer van dyslexie spreken, maar kunnen de achterstanden op leergebied verklaard worden door de lage verstandelijke vermogens.
Er is niet één enkel "dyslexie-gen"; momenteel zijn er meer dan 40 genen gekoppeld aan dyslexie, elk waarschijnlijk met een klein effect op zichzelf. Er is in geval van dyslexie geen enkel "dominant" of "recessief" gen.
Creatieve beroepen zoals grafisch ontwerper, fotograaf of architect zijn vaak zeer geschikt voor mensen met dyslexie. Deze functies vereisen weinig schriftelijke communicatie en maken gebruik van visuele en ruimtelijke vaardigheden, wat vaak sterke punten zijn voor mensen met dyslexie.
Dyslexie is een leerstoornis in de hersenen die problemen veroorzaakt met het lezen en verwerken van geschreven taal.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Dyslexieverklaring. Om voor hulpmiddelen op school in aanmerking te komen hebben leerlingen in het voortgezet onderwijs een dyslexieverklaring nodig. De verklaring beschrijft welke belemmeringen de dyslexie veroorzaakt en welke hulpmiddelen nuttig kunnen zijn.
A: Ja, de Adult Disability Payment is bedoeld voor mensen met lichamelijke, geestelijke, zintuiglijke, cognitieve of leerstoornissen of langdurige gezondheidsproblemen .
Als in de deskundigenverklaring (dyslexieverklaring of advies van een terzake deskundige professional) opgenomen staat dat de leerling baar heeft bij auditieve ondersteuning dan kan het bevoegd gezag van school deze faciliteit toekennen.
Neurodivergent is geen synoniem voor autisme. Er zijn immers talloze manieren om neurodivergent te zijn. Autisme is er slechts een voorbeeld van zoals ook ADHD, dyslexie, dyscalculie, obsessief compulsieve stoornis, epilepsie of het syndroom van Down.
In feite kunnen mensen met dyslexie, ondanks hun leesvermogen, een scala aan intellectuele capaciteiten hebben . De meesten hebben een gemiddeld tot bovengemiddeld IQ, en net als de algemene bevolking hebben sommigen superieure tot zeer superieure scores. Dus onze kinderen lijken niet alleen slim. Ze *zijn* slim.
Volgens bronnen waren er in 2022 in Schotland, Engeland en Wales 34.745 mensen met dyslexie, dyspraxie, specifieke leerstoornissen en een spraak- of taalstoornis die wekelijkse ondersteuning tot £ 156,90 ontvingen via PIP.
Dyslexie is voor een deel erfelijk. Dat wil zeggen dat de kans groter is dat een kind dyslexie heeft als één van de ouders dyslexie heeft. Kinderen van wie één van de ouders dyslexie heeft, hebben ongeveer een vier keer grotere kans om dyslexie te ontwikkelen dan kinderen van wie de ouders geen dyslexie hebben.
We onderscheiden twee leerstoornissen: dyslexie: moeite met lezen en schrijven; dyscalculie: moeite met rekenen.
Dyslexie kan een aanzienlijk en langdurig negatief effect hebben op de normale dagelijkse activiteiten en is daarom een erkende handicap volgens de Equality Act 2010 .
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv.verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv.ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv.dt-fouten).
Protocollen dyslexie
Houd er rekening mee dat dyslexie een beperking is en je kind op grond van het verdrag rechten personen handicap recht heeft op doeltreffende aanpassingen, ook in het hoger én wetenschappelijk onderwijs.