er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Twee dubbeltjes duurder. Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Een bestuurder die met rode diesel rijdt, riskeert een boete van minstens 500 Euro, die kan oplopen tot 1.250 Euro voor grote hoeveelheden. Betrapte automobilisten kunnen ook voor de rechtbank gedagvaard worden, waar de boete verder kan oplopen tot 5.000 Euro.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Mazout heeft gelijkwaardige eigenschappen als diesel maar is niet precies hetzelfde. Mazout heeft een zwavelgehalte van 1000 ppm en diesel 10 ppm. Daarnaast is mazout niet geschikt als brandstof voor verbrandingsmotoren.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Niet iedere motor is geschikt voor pure biodiesel (B100). Dieselauto's die voor 1996 gebouwd zijn, kunnen deze brandstof zonder problemen gebruiken. Nieuwere dieselmotoren moeten een klein onderdeel van de motor laten vervangen om 100% biodiesel te kunnen gebruiken.
De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen. In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.
Tamoil is in handen van de Libische overheid.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Waarom kiezen voor Shell V-Power Diesel? A: Shell V-Power Diesel is een unieke prestatiebrandstof met dubbele werking. Deze brandstof bevat krachtige, actief reinigende toevoegingen die de vorming van vuilafzettingen op de injectoren kunnen voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen.
Blauwe diesel is de meest duurzame dieselbrandstof op dit moment. Deze diesel is volledig fossielvrij en bestaat geheel uit hernieuwbare (plantaardige) grondstoffen. Een mooi bijkomend voordeel is dat uw diesel auto geen aanpassingen nodig heeft voor het gebruik van blauwe diesel.