Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor. Het UN-nummer is 1202.
Het belangrijkste verschil zit in de kleurstof: dieselbrandstof heeft geen kleurstof en wordt belast voor gebruik op de weg. Stookolie is rood gekleurd, waardoor het ongeschikt is voor gebruik op de weg en is vrijgesteld van wegenbelasting.
Neen.Diesel moet apart worden afgevoerd. De verwerkingsmethode voor diesel is immers niet dezelfde als die voor afvalolie. Heeft u hulp nodig?
Benzine wordt gemaakt uit ruwe olie. In Nederland kunt u bij het tankstation uit verschillende benzine-soorten kiezen. Naast de basissoorten bieden brandstofmerken vaak ook nog hun eigen benzinesoorten aan met allerlei additieven. Wat u kiest hangt af van uw auto en uw voorkeuren.
Aardolie bevat de volgende categorieën koolwaterstoffen: alkanen (paraffinen), cycloalkanen (naftenen), aromaten en bitumen. Door de verwerking in de petrochemische industrie worden deze gescheiden in fracties, waaronder benzine, smeerolie, diesel en stookolie.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Dieselbrandstof bestaat voornamelijk uit paraffines, aromaten en naftenen . De koolwaterstoffen van benzine bevatten doorgaans 4-12 koolstofatomen met een kookbereik tussen 30 en 210 °C, terwijl dieselbrandstof koolwaterstoffen bevat met ongeveer 12-20 koolstofatomen en het kookbereik tussen 170 en 360 °C ligt.
In tegenstelling tot HVO, wordt fossiele diesel, zoals de naam al zegt, gemaakt van fossiele ruwe aardolie. HVO wordt daarentegen gemaakt van plantaardig restafval en oliën. Deze afvalproducten worden – anders dan bij biodiesel – behandeld met waterstof.
Benzine is een brandstof gemaakt van ruwe olie en andere aardolievloeistoffen . Benzine wordt voornamelijk gebruikt in voertuigmotoren.
Benzine is het bekendste product dat uit aardolie gewonnen wordt. Een derde van alle olie verandert in brandstof voor transport. Dat is benzine, diesel, kerosine en stookolie. We gebruiken het voor de motoren van auto's, vrachtwagens, bussen, schepen, treinen en vliegtuigen.
Niet alle afvaloliën zijn geschikt voor omzetting in diesel : verontreinigingen, zoals water en vuil, kunnen de kwaliteit van de olie ernstig aantasten, waardoor deze ongeschikt wordt voor brandstofproductie. Bovendien bevatten sommige oliën hogere niveaus van onzuiverheden die de brandstofprestaties negatief kunnen beïnvloeden.
Olie ontzettend dun
Dit merk je vaak al bij het pijlen van de olie. Als de olie er echt afloopt (niet in druppels beetje druipt) dan is de olie toch echt wel aan de dunne kant. De kans is dan ook zeer reeël dat je benzine of diesel in de motorolie hebt. Draai de oliedop dan even open en ruik even in de motor.
Diesel is een "zacht" mengsel wat niet bijt, het laat inderdaad een vettig laagje achter.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
Je moet nooit standaard olie in een dieselmotor doen . Verschillende motoren vereisen verschillende soorten olie, dus het gebruik van de verkeerde kan leiden tot ernstige motorschade. Om ernstige problemen te voorkomen, kies je de door de fabrikant goedgekeurde olie en laat je de olie verversen door professionele monteurs.
Stookolie kan soms niet als diesel worden gekleurd (wanneer het wordt gebruikt voor terreinvoertuigen of landbouwdoeleinden), maar gekleurde/terreindiesel kan altijd als stookolie worden gebruikt en moet voldoen aan de vereiste specificaties voor stookoliekachels .
Benzine- en dieselmotoroliën hebben dezelfde opbouw of samenstelling; het zijn mengsels van basisoliën en additieven, samengesteld om een bepaalde set prestatiekenmerken te bereiken voor beide toepassingen. Het verschil tussen de beide typen is niet zo groot dat er verschillende smeermiddelen nodig zijn.
Een raffinaderij is vergelijkbaar met een gigantische scheikundeset waarin ruwe olie wordt verwerkt tot verschillende producten, zoals benzine, diesel, vliegtuigbrandstof en nafta (vaak gebruikt als verfverdunner).
Maar zelfs als je dat niet doet, zal het de motor niet beschadigen . De olie zal in de cilinders verbranden, dus je krijgt wat blauwgrijze rook uit de uitlaatpijp ... RAY: ... zoals elk van de stapels die mijn broer ooit heeft gehad.
Het dieselrookmengsel dat daaruit vrijkomt is complex en bestaat uit toxische en irriterende gassen, waaronder aldehydes (bijvoorbeeld formaldehyde), ketonen, stikstofoxides (NO en NO2), koolmonoxide, enkelvoudige aromaten (benzeen, tolueen) en deeltjesvormige verontreiniging.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Het antwoord is: ja. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter dan fossiele diesel. Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm.
Dieselbrandstof is de algemene term voor de distillaatbrandstof die wordt verkocht voor gebruik in motorvoertuigen die gebruikmaken van de compressieontstekingsmotor, vernoemd naar de uitvinder, de Duitse ingenieur Rudolf Diesel. Hij patenteerde zijn oorspronkelijke ontwerp in 1892. Dieselbrandstof wordt geraffineerd uit ruwe olie en uit biomassamaterialen .
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Het wordt geproduceerd door fractionele destillatie van ruwe olie tussen 200 en 350 °C (392 en 662 °F) bij atmosferische druk , wat resulteert in een mengsel van koolstofketens die doorgaans tussen de 9 en 25 koolstofatomen per molecuul bevatten. Deze fractie wordt onderworpen aan hydrodesulfurisatie.