Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C.
Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
brandbare vloeistoffen en vaste stoffen in gesmolten toestand waarvan het vlampunt hoger is dan 60°C en die warm, bij een temperatuur tenmiste gelijk of hoger dan hun vlampunt voor vervoer aangeboden worden. Deze stoffen zijn ingedeeld bij UN 3256. vloeibare ontplofbare stoffen in niet explosieve toestand.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Plantaardige vezels, bijvoorbeeld katoen, vatten makkelijker vlam dan dierlijke vezels, zoals wol. Synthetische vezels, zoals bijvoorbeeld polyester, vatten juist moeilijker vlam, maar bij contact met vuur smelten ze wel. De smeltdruppels kunnen op die plekken brandwonden veroorzaken.
Organische stoffen zijn brandbaar, zoals hout, bloem, suiker, graan en sojabonen. Ook medicijnen en pesticiden, rubber, textiel en bepaalde soorten plastics vormen deeltjes die brandbaar zijn. Dit geldt zelfs voor materialen zoals aluminium en ijzer, die in grote stukken niet brandbaar zijn, maar wel in stofvorm.
Definitie vlampunt
Het vlampunt van een chemische stof is de laagste temperatuur waarbij de stof nog genoeg damp afgeeft om tot ontbranding te kunnen komen wanneer hij in contact komt met een ontstekingsbron. Het vlampunt moet niet worden verward met de zelfontbrandingstemperatuur.
Volgens de wetgeving Vervoer Gevaarlijke Stoffen (ADR) is diesel is een gevaarlijke stof. Vervoer ervan is dus aan regels gebonden. Voor sommige soorten dieselvervoer kan een vrijstelling van kracht zijn.
Biodiesel heeft een dichtheid lager dan die van water, een lage oplosbaarheid in water en een relatief hoog kook- en vlampunt.
Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt. Die van diesel licht tussen 220 en 350 graden.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Diesel, officiële benaming dieselolie, is een product gemaakt van aardolie. In diesel zit cetaan. Een waarde die aangeeft hoe makkelijk de diesel ontbrandt onder hoge druk.
De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
Wat er gebeurt is dat de vloeistof verdampt en dat de damp boven de vloeistof brandt. In de vloeistof zit geen zuurstof, die bevindt zich in de lucht erboven. Als verschillende vloeistoffen worden gemengd, lijkt het mengsel wat betreft brandbaarheid op de vloeistof in het mengsel die het meest brandgevaarlijk is!
Zowel stoffen in een vaste substantie als vloeistoffen en gassen kunnen ontvlambaar zijn. Voorbeelden: spiritus, aceton, smeerolie, wasbenzine en spuitbussen met verf (met brandbare oplosmiddelen).
Door de zuurstofbehandeling zit er in de lucht die u uitademt, namelijk meer zuurstof dan normaal in uitademingslucht. Hierdoor wordt de lucht in huis zuurstofrijk. Zuurstof is zelf niet brandbaar, maar kan wel andere materialen zeer heftig laten branden.
Wat betekent niet-brandbaar? Niet-brandbaar betekent simpelweg dat een materiaal niet bijdraagt aan een brand. De gradatie van niet-brandbaarheid wordt bepaald door het Euroklasse-systeem, waarbij de klassen A1 en A2 niet-brandbaar en B-F brandbaar zijn.
Wat zijn ontvlambare stoffen? Stoffen zijn ontvlambaar als zij, onder de omstandigheden waarin zij worden gebruikt, met een vonk aangestoken kunnen worden. In normaal taalgebruik noemen we dergelijke stoffen brandgevaarlijk. Voor vloeistoffen en gassen zijn het vlampunt en de gebruikstemperatuur bepalend.
Welk materiaal je best gebruikt? Minerale isolatiematerialen zoals glaswol of rotswol zijn niet brandbaar en dus zeer brandveilig. Sterker nog: bij een brand versnelt die isolatie de uitbreiding van het vuur niet en verspreidt ze ook geen giftige rook.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.