Hebben je buren niets getekend en is je pakket kwijt?Dan is de verkoper verantwoordelijk. Heb je bij je bestelling aangegeven dat je pakketje bij de buren mag worden bezorgd en is je pakket kwijt? Ook dan geldt of er wel of niet is getekend voor ontvangst.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen. U kunt hen vragen om uw artikel opnieuw te bezorgen.
De verkoper
Het is hun taak om ervoor te zorgen dat het product veilig en in goede staat bij jou als klant aankomt. Dit betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor het correct verpakken en verzenden van het product, zodat het onderweg niet beschadigd raakt.
In principe is het postbedrijf niet aansprakelijk voor kwijtgeraakte pakketten. Dit geldt echter niet wanneer een pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd. In dat geval zal het postbedrijf de waarde vergoeden die de consument bij het verzenden heeft opgegeven.
De exacte verantwoordelijkheid voor gestolen pakketten is behoorlijk lastig. In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de leveringen totdat ze op de aangewezen plaats van de klant worden afgeleverd. Zodra de koerier de levering heeft bevestigd, wordt het pakket de verantwoordelijkheid van de online shopper.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Koninklijke PostNL is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade (onder andere gederfde inkomsten, veilingkosten, vertraging(en) etc.), tenzij in deze Algemene Voorwaarden uitdrukkelijk anders is bepaald.
Is jouw zending beschadigd afgeleverd, of niet afgeleverd bij de ontvanger? Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen.
Wat is de maximale onkostenvergoeding? De onkostenvergoeding mag maximaal 1,7% van het totale fiscale loon tot en met € 400.000 bedragen. Bij een loon dat hoger ligt dan € 400.000 komt dit neer op maximaal 1,18%. Alle onkosten die gemaakt worden boven dat bedrag, worden belast volgens de gewone loonbelasting.
7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Bij verkoop van bedrijf aan consument is het simpel: de verkoper is aansprakelijk, dat staat letterlijk in de wet (art. 7:11 BW). Maar bij verkoop tussen consumenten onderling (art. 7:9 BW) staat er niet meer dan dat de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Nog steeds niet gevonden? Dan ziet het ernaar uit dat we de pakket of post nog niet hebben ontvangen van de afzender.
Wanneer je niet thuis bent volgen we altijd je bezorgvoorkeuren.Heb je je voorkeuren niet ingesteld?Dan bezorgen we je pakket bij de buren of bij een PostNL-punt.
Pakketten vergoeden we op basis van het gewicht. Deze vergoeding is nooit hoger dan de waarde van de zending en wettelijk vastgesteld op € 3,40 per kilo binnen Nederland.Buiten Nederland gaat het om € 10,75 per kilo.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Vrachtvervoerders zijn volgens de internationale verdragen slechts beperkt aansprakelijk voor verlies of beschadiging van de goederen van klanten.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
Schade gevolg van nalatigheid
Als door een gebrek schade ontstaat aan de inrichting van de woning of de spullen in huis kun je van de verhuurder schadevergoeding verlangen, als duidelijk is dat die schade het gevolg is van nalatigheid van de verhuurder.
Als er iets mis gaat met bezorgen, dan is de schade voor de verantwoordelijke persoon.
Een PostNL onderzoek waarbij een handtekening nodig is voor ontvangst duurt tot 30 dagen, geen 2 weken zoals mijn collega's aan hebben gegeven.
'Het retour zenden van een op afstand gekochte product komt voor risico van de consument. Het is daarom verstandig om op een manier te verzenden dat er bewijs is dat iets ter verzending is aangeboden. Indien een pakket onverhoopt niet aankomt, dan is de consument zelf aansprakelijk.
Heeft u een brief of pakket niet ontvangen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht. De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender.