Sommige telefoonnummers van de politie zijn gratis, voor sommige telefoonnummers brengt het telefoonbedrijf belkosten in rekening. Wat kost een gesprek via 0900-8844 en 144?
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Geen spoed, wel hulp nodig. Het kan ook gebeuren dat u wel politie nodig heeft, maar de situatie niet levensbedreigend of op heterdaad is. Bel dan naar het landelijke politienummer: 0900-8844.
Als je 0900-8844 belt, wordt je telefoontje beantwoord in één van de Regionale Service Centra (RSC) van de politie. Die centra zitten verspreid over het hele land, maar als je vanuit Overijssel naar de politie belt is de kans het grootst dat jouw gesprek in het RSC in Enschede, Apeldoorn of Nijmegen beantwoord wordt.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
Aan de app 112NL, die te downloaden is voor iOS en Android, is jaren gewerkt. Mensen kunnen in de app hun persoonlijke kenmerken aangeven, die bij het maken van een melding worden meegestuurd naar de meldkamer. Zo kan de centralist de melder beter en sneller helpen, aldus de politie.
Een 0900-nummer is een informatienummer waarvoor vrijwel altijd kosten worden berekend. Het politienummer 0900-8844 kost 2,8 cent per minuut met een starttarief van 9,51 cent. Daarbovenop komen "uw gebruikelijke belkosten".
Welke kosten mag u bellers naar uw klantenservice laten betalen? Gebruikt u een 0900-, 0906- of 0909-nummer als klantenservice? Dan mag u geen geld vragen voor de informatie die u geeft. De beller betaalt alleen voor de gebruikelijke belkosten.
Belt u naar een telefoonnummer dat begint met 0900, 0906, 0909 of 18? Dan betaalt u vaak extra kosten. U hoort vooraf hoeveel het gesprek kost.
Het noodnummer “112” is het enige noodnummer waarnaar je in heel Europa gratis kan bellen als je dringend hulp nodig hebt van de brandweer, een medisch team of de politie.
Je kunt de politie bellen op 0900-8844 wanneer je last hebt van gevaarlijk afval of geluidsoverlast.
De centralist geeft de informatie door aan de agenten via de radio; De agenten houden de Meldkamer op de hoogte; Als op de locatie van de melding het werk erop zit, melden de agente zich via de portofoon weer af bij de Meldkamer. Zo weet de Meldkamer dat die agenten weer beschikbaar zijn voor een melding.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Wilt u de gegevens inzien die de politie over u heeft geregistreerd? Dan kunt u daarvoor een schriftelijk verzoek indienen bij de politie. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u een voorbeeldbrief voor inzage in uw gegevens.
U kunt ook bellen: 0900 - 0980 (gebruikelijke belkosten). De kaart kost € 7,50 bij een online aanvraag en € 10,50 bij een schriftelijke aanvraag.
0900: Dit zijn de betalende lijnen. Deze nummers kunnen een pak duurder zijn dan de 070-nummers. Een 0900 nummer wordt bijvoorbeeld gebruikt door aanbieders van telefoonspelletjes en erotische lijnen. Maar er zijn ook bedrijven die zo'n nummer gebruiken.
Geen extra kosten voor klantenservice
Bedrijven mogen sinds 2017 geen extra kosten (meer) rekenen voor bellen naar een klantenservice. De beller betaalt dus alleen het normale beltarief. Let op: dit geldt alleen wanneer je klant bent van het bedrijf wiens klantenservice je belt.
Het centrale alarmnummer werd in 1990 algemeen ingevoerd, maar het werd in 06-11 veranderd, omdat de internationale toegangscode van 09 in 00 veranderd werd. In 1997 werd het Nederlandse alarmnummer in 112 veranderd.
Ik heb gistermiddag contact gehad met de klantenservice over mijn abonnement. Ik heb het nummer 09060206 gebeld. Het gesprek heeft 15 min geduurd mede omdat ik tussendoor in de wacht werd gezet.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
Iedereen kan de 112NL app gebruiken in noodgevallen. U belt of chat dan met een hulpverlener. De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in uw taal. De app is daarom ook handig voor bijvoorbeeld doven en slechthorenden.
U kunt aangifte doen van alle misdrijven die in Nederland zijn gepleegd. Bijvoorbeeld diefstal, internetoplichting, inbraak, fraude, mishandeling of verkrachting. Van sommige misdrijven moét u aangifte doen, bijvoorbeeld ontvoering. Dat staat in de wet.
Grote hoeveelheid informatie. Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.