Als de woning goed gecontroleerd wordt is het voor beide partijen duidelijk hoe de staat van de woning is op het moment van overdragen bij de notaris. Deze check, de inspectie, wordt dus bijna altijd vlak voor de afspraak bij de notaris uitgevoerd. Bij de inspectie is de verkoper, koper en de makelaar aanwezig.
Wat is de eindinspectie van een koopwoning? Tijdens de eindinspectie wordt de woning gezamenlijk door de verkoper(s), koper(s) en de eventuele aankoopmakelaar, gecontroleerd. Dit is hét moment om te checken of de woning nog in dezelfde staat is, als toen je deze kocht en of alles wat op papier is afgesproken, klopt.
Voor het tekenen van de akten van levering en hypotheek maakt ons kantoor met u een afspraak in overleg met uw adviseurs, de makelaar en uw hypotheekadviseur. Vaak zijn deze adviseurs ook bij het tekenen van de akten aanwezig.
Verhuizen en meterstanden
Laat de verkoper of verhuurder ondertekenen. De meterstanden geef je door aan je (nieuwe) energieleverancier. Vanaf dat moment ga je betalen. Op de verhuisdag moet je ook de meterstanden van je oude woning noteren en doorgeven aan je (oude) energieleverancier.
Tijdens de overdracht van het huis moeten zowel de koper als de verkoper van het huis aanwezig zijn. Bij afwezigheid kan de notaris echter gevolmachtigd worden. Het passeren van het huis zelf neemt maximaal 30 tot 60 minuten in beslag. Hierbij worden een leveringsakte en vaak ook een hypotheekakte getekend.
Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis? Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen.
Een huis kan niet verkocht worden zonder tussenkomst van een notaris. De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze ondertekenen. Daarna zorgt hij voor inschrijving van de akten in de openbare registers. De koper van een huis heeft het recht zijn notaris aan te wijzen.
De eindinspectie is belangrijk, omdat het dan voor beide partijen duidelijk is hoe de staat van de woning is op het moment van de overdracht. Het is gebruikelijk dat de eindinspectie vlak voor de afspraak bij de notaris wordt uitgevoerd. De koper, verkoper en de makelaar zijn bij de eindinspectie aanwezig.
Bij een verhuis moet je altijd de meterstanden van gas, water en elektriciteit noteren. Doe dit op de dag van de sleuteloverdracht, zowel in je nieuwe als in je oude huis. Aan de hand van de meterstanden maken de leveranciers een eindafrekening op. Deze krijg je uiterlijk twee maanden na de verhuisdag.
Vlak voor de overdracht bij de notaris vindt een eindinspectie van de woning plaats. Je bent niet verplicht om hierbij aanwezig te zijn, maar we raden sterk aan om dat wel te doen, of je de woning nu koopt of verkoopt.
De sleuteloverdracht bij de notaris duurt meestal ongeveer een uur. Soms kan het iets langer duren, bijvoorbeeld als er vragen zijn of als documenten niet compleet zijn. Tijdens deze afspraak controleert de notaris eerst of alle documenten kloppen en of de koopsom volledig is betaald.
Als je de offerte bij de bank hebt getekend, stuurt de bank de informatie naar de notaris. De notaris doet allerlei benodigde onderzoeken en maakt de hypotheekakte op. De notaris stuurt een ontwerp naar je toe en dan kan de afspraak voor het tekenen gemaakt worden.
De koper kiest en betaalt meestal de notaris. De notaris is de neutrale derde die de eigendomsoverdracht van de woning in goede banen leidt. Hij doet onder andere onderzoek naar koper en verkoper. Zo gaat hij hun identiteit na, bekijkt of de verkoper rechtmatig eigenaar is en of er geen beslag op de woning ligt.
Het korte antwoord is: gemiddeld ligt de tijd tussen het ondertekenen van de koopakte en de sleuteloverdracht op 3 maanden. Maar de precieze tijd kan verschillen, afhankelijk van verschillende factoren en stappen in het proces.
Heb je recht op een vrije dag bij sleuteloverdracht? Jazeker, sommige bedrijven willen dat je hiervoor vakantiedagen opneemt terwijl dit bij andere bedrijven onder bijzonder verlof valt.
Hoelang duurt een inspectie
Afhankelijk van de grootte van de woning, zal een de inspectie tussen de 30 en 45 minuten duren.
U ontvangt een uitnodiging voor de sleuteloverdracht. De woonadviseur loopt dan samen met u de woning door en legt alles aan u uit. De huurovereenkomst tekent u ook op dat moment. De huurovereenkomst gaat in op de datum dat u de sleutels van de woning in ontvangst neemt.
De sleuteloverdracht is het laatste onderdeel van de koopovereenkomst bij het kopen van een huis. Het woord zegt het eigenlijk al: tijdens de sleuteloverdracht wisselen de sleutels van de woning van eigenaar. De koper ontvangt alle sleutels die nodig zijn om toegang te krijgen tot het huis.
Is je woning onlangs verkocht, dan wil je het geld natuurlijk zo snel mogelijk na de overdracht op je rekening gestort krijgen. Bij de meeste notarissen kan je namelijk van 1 tot 3 dagen uitgaan, al kan dit enorm variëren per situatie en notaris.
Meenemen naar uw afspraak
Dat doet de notaris aan de hand van een wettelijk en geldig identiteitsbewijs. U dient daarom altijd een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. De notaris mag uw legitimatiebewijs kopiëren en bewaren.
Het principe is dat voor gewone kosten zoals onderhoud, water, enz. de koper betaalt vanaf het moment dat hij de sleutels kreeg. Onlangs besliste de rechter nochtans dat voor oude afrekeningen de koper betaalt indien de afrekening maar goedgekeurd werd door de algemene vergadering na de verkoop.
De makelaar stuurt de koopakte vervolgens naar de notaris. De koper kiest uit welke notaris dit gaat zijn. Hij is namelijk ook degene die de notaris betaalt. De notaris krijgt hiermee de opdracht van de koper om de overdracht van het huis te verzorgen.