Conclusie. De Renault Captur is goed afgestemd op gezinsgebruik. Ondanks zijn kleine buitenmaten is er aardig wat binnenruimte voor handen. Zaken als een verschuifbare achterbank en afritsbare bekleding maken hem bovendien lekker praktisch.
Wat betrouwbaarheid betreft scoort de Captur, die verkrijgbaar is met diverse benzine- en dieselmotoren, niet bovengemiddeld goed. Van de recent geïntroduceerde tweede generatie zijn naar verhouding nog weinig pechstatistieken bekend, maar de eerste serie kampte vrij vaak met problemen.
Qua gemiddeld brandstofverbruik moet de Captur het in zijn klasse doen met een plaatsje achter in de middenmoot. Bij de test verbruikt de auto gemiddeld 6,4 l/100 km.
Uw Renault Captur 0,9 TCE met 66 kW motor beschikt over een distributieketting en géén riem. Renault geeft om die reden daarom ook geen vervangingstermijn op.
Hoe rijdt de Renault Captur TCe 90
De handgeschakelde vijfbak schakelt nogal hakerig. Dankzij hill-start-assist trek je eenvoudig op vanuit stilstand als je op een helling staat. Het weggedrag is netjes. De Renault stuurt keurig direct en is comfortabel in vering en demping.
We rijden de Captur met de 130 pk sterke viercilinder en handgeschakelde zesbak. Dat is een fijne combinatie: schakelen en koppelen verlopen soepel, de motor is stil en biedt prima prestaties. Van 0 naar 100 km/h sprinten kost 10,6 seconden en de topsnelheid ligt 65 km boven het landelijk maximum.
Actieradius Captur PHEV
Volgens de WLTP-cijfers kun je 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De actieradius groeit naar 65 kilometer als je alleen in de stad blijft. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u, als je harder gaat dan springt de benzinemotor automatisch bij.
Distributieriem vervangen Renault Captur kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Met een instaphoogte van 64,9 cm staat de Renault Captur op de laatste plaats. Met deze compacte SUV wordt er tijdens het rijden altijd een veilig gevoel gecreëerd. De Captur is afgeleid van de Clio, maar verschilt zo'n 10 cm in de hoogte van de instap.
De Renault Captur is een échte compacte SUV. De auto heeft een fijne, hoge zit wat een stevig gevoel voor veiligheid geeft. Een hoge zit betekent ook een hoge instap. Makkelijk en snel instappen dus.
De Wegenwacht maakt de Captur zonder kosten weer rijdend. Zonder die sensor doet-ie het wel, in de garage moet er dan later wel een nieuwe in worden gezet. Aan de Wegenwacht ook de taak de bestuurder ervan te overtuigen dat starten nu wel verantwoord is.
De nieuwe Captur wordt gekenmerkt door zijn internationale karakter. De nieuwe generatie komt op alle continenten onder dezelfde naam op de markt, ook in Zuid-Korea, en zal tevens in China geproduceerd worden – een strategisch belangrijke regio voor Groupe Renault.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Een riem gaat gemiddeld zo'n jaar of vijf mee, omgerekend in kilometers zo'n 90.000 tot 100.000. Per merk en per model wisselt het; de fabrikant bepaalt voor ieder type het aantal kilometers waarna de riem zou moeten worden vervangen danwel nagekeken. Gemiddeld ligt dit tussen de 50.000 en 140.000 km kilometer.
Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 km of elke 5 jaar te vervangen (afhankelijk van welke limiet als eerste wordt bereikt).
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
Motor. Op de Captur biedt Renault twee benzinemotoren en één diesel. In de twee laagste uitrustingsniveaus, Life en Zen, is de 0.9 TCe 90 nog de enige keuze, een driecilinder turbobenzine van 90 pk. De uitvoering Limited#2 biedt die motor ook aan, samen met Renaults beproefde dieselmotor, de 1.5 dCi van 90 pk.
De snelste nieuwe Renault Captur is de 155 pk sterke TCe 155 GPF met een topsnelheid van 202 kilometer per uur. Deze heeft een 7-traps EDC automaat en voorwielaandrijving.