Is de Bosch Intuvia waterdicht? De Bosch Intuvia is spatwaterdicht.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Alle elektrische fietsen zijn spatwater dicht en dit zou dus altijd moeten kunnen. Displays, motoren en accu's kunnen dus prima tegen een paar druppels water.
Blus de batterij niet met water. De batterij kan daar heftig op reageren, waarbij niet alleen brandbare gassen vrij komen, maar ook gassen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
De accu, display, en motor zijn allemaal watervast, waardoor een paar druppels water gaan kwaad kan. Volgens de Europese wetgeving (EN 15194) zijn alle fabrikanten verplicht om ervoor te zorgen dat hun elektrische fietsen tegen regen kunnen. Ook als het regent kan je dus met je elektrische fiets veilig over straat.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Gebruik nooit water, omdat lithium met het water kan reageren en brand kan veroorzaken. Als je het apparaat veilig kunt verplaatsen, plaats je het best in een brandveilige of goed geventileerde ruimte, zoals een ruimte met een betonnen vloer, en neem afstand tot de batterij afgekoeld is.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
De beste fietshoes van dit moment is de Travellife Fietshoes. Deze hoes dekt de fiets volledig af en is perfect voor wanneer je een fiets mee wilt nemen op de fietsendrager van je auto. Aan de onderkant van de hoes zit een elastiek: zo maak je de hoes vast aan de fietsendrager.
Afdrukken. Ja – maar zorg er wel voor dat je het rubberen dopje sluit nadat je je PowerBank hebt opgeladen.
Al onze elektrische steps zijn spatwaterdicht
De IP54 code betekent dat jouw elektrische step bestand is tegen zowel vaste als vloeibare stoffen. Zowel de motor als de accu van de elektrische step zijn geïntegreerd in het vervoermiddel en worden daardoor niet blootgesteld aan vocht.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Lekkende batterijen geven geen risico op intoxicatie met zware metalen of lithium. Bij contact met vloeistof of poeder van een lekkende batterij dient men onmiddellijk te spoelen met stromend water. Bij het verschijnen van brandwonden is het aan te raden de huisarts te raadplegen.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.