De wegligging van de A1 is prima in orde.Het onderstel vertoont een goede balans tussen sportief en comfortabel en het karakter van de besturing laat weinig te wensen over. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor(testverbruik 1 op 14,5) met zijn 116 pk maakt deze Audi snel genoeg, maar verwacht er geen wonderen van.
Gebruikt is het bij de 'oude' 1.2 en 1.4 TFSI oppassen voor een rammelende distributieketting bij koude motor, wat betekent dat de ketting moet worden vervangen. De 1.4 TFSI twincharger heeft weleens last van overmatig olieverbruik. De nieuwe 1.0 TSI- en 1.4 TSI-motoren hebben deze problemen niet.
De 3-deurs en Sportback edities van de Audi A1 uit 2016 zijn beide even zuinig. De meest zuinige uitvoering bevat een 1.4 TDI dieselmotor, met een verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer. Qua benzinemotoren is de 1.0 TFSI motor het meest zuinig, met 4,2 liter per 100 kilometer.
Audi A1 beschikt meestal over een 1.2 of 1.4 TFSI motor, de TFSI motor draait op een distributieketting. De oorzaak van een uitgerekte ketting van een Audi A1 komt meestal door ouderdom, des te ouder de ketting des te meer die is uitgerekt. Een uitgerekte ketting kan ook komen doordat de spanner stuk is.
Hoe rijdt de Audi A1
Die is wat comfort betreft voldoende toegerust voor het snelle werk, ondanks een bescheiden top van 180 km/h. De 1.4 is net even gemakkelijker, ook doordat ie een verzetje meer heeft. Verder pakt de motor voelbaar lekkerder op en gaat royaal binnen de 10 seconden naar 100 km/h.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 5,10 liter per 100 km en hij weegt 1015 kg. De APK is geldig tot 17-01-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 104,92 per kwartaal.
Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Fiat claimt een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (1 op 24,3).
Het gebruik van benzine RON 95 wordt aanbevolen. Indien niet beschikbaar: benzine RON 91 met gering vermogensverlies. Benzine gebruiken met tenminste RON 95. Als geen benzine met RON 98 of 95 beschikbaar is, kunt u in geval van nood ook RON 91 gebruiken.
Viscositeit klasse SAE: 5W-30.
Symptomen versleten distributieketting
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Als een distributieriem of distributieketting knapt, breekt of verspringt zal de timing tussen krukas (zuigers) en nokkenassen (kleppen) niet meer aanwezig zijn waardoor er ernstige schade wordt aangericht.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Levensduur auto
Door mankementen en reparatiekosten worden auto's veelal voor die tijd ingeruild. Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.