Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Bij elke auto is door chiptuning vermogenswinst te behalen. Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen of chiptuning zinvol is. Het is afhankelijk van uw eigen wensen. Over het algemeen is de vermogenstoename bij auto's zonder turbo (non-turbo) lager dan bij een turbo motor.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
Bij gelijkblijvende rijstijl kan je verbruik lager worden na chiptuning. Het extra vermogen ga je echter ook gewoon gebruiken, gewoon omdat het kan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je motor in dat geval meer verbruikt dan origineel; er wordt immers meer brandstof ingespoten.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Het draait om 'driveability'. Je auto moet niet alleen sneller, maar vooral ook lekkerder gaan rijden. Je wilt juist bij een getunede auto ook een soepele motor die mooi oppakt en het vermogen gelijkmatig serveert. Heb je de keus, kies dan altijd voor een chip op maat.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Autoblog: Laten we met de deur in huis vallen, is chiptuning slecht voor je motor of niet? Ziptuning: Als je het goed doet is chiptuning niet slecht voor je motor. Meer vermogen en koppel is namelijk niet de enige doelstelling, maar ook brandstof besparing en schonere verbranding.
Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen. Ook is het verminderde brandstofverbruik niet merkbaar als je je rijstijl aanzienlijk veranderd na de tuning.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Dit is lastig te achterhalen. Je zou het kunnen zien als je de computer opent. Dan kan het zijn dat er op de chip een merk staat van een tuner. Gemiddeld komt bij het een standaard tuningchip van een gemiddelde diesel (TDI) zo'n 30 PK erbij.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Stage 3 chiptuning bij Ecu-Soft is een geavanceerde manier van het tunen van je auto. Er stroomt door bijvoorbeeld het plaatsen van een grotere turbo meer koele lucht naar de motor waardoor het vermogen van de motor nog verder wordt verbeterd dan bij stage 1 of stage 2 chiptuning.
Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+. U kiest voor stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo of een downpipe.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Niet alleen het optrekken kan worden verbeterd, maar ook de topsnelheid van een wagen kan fors worden verhoogd door tuning toe te passen. Chiptunen zorgt vaak ook voor een beter rendement van de motor. Doordat om milieueisen de auto vaak onder zijn vermogen presteert, rijdt hij niet optimaal.
Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.