Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Bij elke auto is door chiptuning vermogenswinst te behalen. Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen of chiptuning zinvol is. Het is afhankelijk van uw eigen wensen. Over het algemeen is de vermogenstoename bij auto's zonder turbo (non-turbo) lager dan bij een turbo motor.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Autoblog: Laten we met de deur in huis vallen, is chiptuning slecht voor je motor of niet? Ziptuning: Als je het goed doet is chiptuning niet slecht voor je motor. Meer vermogen en koppel is namelijk niet de enige doelstelling, maar ook brandstof besparing en schonere verbranding.
Bij gelijkblijvende rijstijl kan je verbruik lager worden na chiptuning. Het extra vermogen ga je echter ook gewoon gebruiken, gewoon omdat het kan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je motor in dat geval meer verbruikt dan origineel; er wordt immers meer brandstof ingespoten.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Het draait om 'driveability'. Je auto moet niet alleen sneller, maar vooral ook lekkerder gaan rijden. Je wilt juist bij een getunede auto ook een soepele motor die mooi oppakt en het vermogen gelijkmatig serveert. Heb je de keus, kies dan altijd voor een chip op maat.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen.
Bij een turbo motor is chiptuning extra lonend. De turbodruk wordt opgeschroefd. 30% - 40% extra vermogen is simpel haalbaar.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Een tuning van een benzinemotor zonder turbolader zou volgens deze categorie niet interessant zijn. Echter het tegendeel is waar. Een 1.4 liter benzinemotor (bijvoorbeeld van een Fiat Idea 1.4 of Grande Punto 1.4) met standaard 95 pk vermogen en 128 Nm draaimoment is een interessant object voor de tuning.
Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.
Chiptuning in het bijzonder
Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden.
Motor tuning
Dit kan door je cilinders op te boren, een turbo te installeren, lachgas installeren, chippen, noem maar op. Het monteren van enkel een turbo is niet voldoende, hier moet ook nog een intercooler met bijbehorende "piping kit" bij.
Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+. U kiest voor stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo of een downpipe.