In de Measure-fase wordt bepaald wat de meetprocedure is en hoe goed het meetsysteem in staat is de CTQ's te meten. Het is belangrijk dat het team zeker stelt dat het meetsysteem, en de data die hiermee verzameld worden, geldig en betrouwbaar is voordat ze verder gaat met het analyseren van deze gegevens.
Veelgebruikte tools in deze fase zijn Pareto-diagram en Ishikawa-diagram.
De 'Analyse' fase
Het doel van de Analyse fase is: Stel vast welke proces parameters (inputs) het meeste effect hebben op de kritische proces resultaten (outputs). Binnen de Analyse fase staan de volgende twee stappen centraal: Mogelijke oorzaken variatie.
DMAIC staat voor define, measure, analyze, improve en control. Het is het wereldwijd -veelvuldig gebruikte- probleemoplossend stappenplan om bedrijfsprocessen aantoonbaar te verbeteren.
4e fase van de DMAIC structuur: improve
Uit de analyse fase komen een aantal grondoorzaken en kernproblemen naar voren. Dat zijn de dingen die je gaat oplossen! Het draait in de improve fase vooral om brainstormen, plannen uitwerken, deze aanscherpen en het daadwerkelijk implementeren van die plannen.
Eén van de 5 principes binnen de Lean filosofie is het 'pull principe'. Dit houdt in dat er door een organisatie alleen producten worden geproduceerd wanneer de klant daar behoefte aan heeft. De klant trekt de producten als het ware uit het proces naar zich toe.
Takttijd = Beschikbare (productie) tijd / Klantvraag
Zo kom je tot de tijd die je beschikbaar hebt om een bepaald product of dienst aan een interne of externe klant te leveren. Hierbij wordt de beschikbare (productie) tijd gezien als het aantal beschikbare uren die je per dag hebt om te besteden aan werkzaamheden.
De eerste fase staat voor 'define'. Hiermee bedoelen we letterlijk het definiëren van het project. We zorgen er hierbij voor dat de doelstelling SMART geformuleerd wordt, dat het team met elkaar op één lijn zit en er duidelijk is wat er wel en niet meegenomen wordt.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
DMAIC staat voor Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Het verwijst naar een gegevensgestuurde verbetercyclus die wordt gebruikt voor het verbeteren, optimaliseren en stabiliseren van bedrijfsprocessen.
Betrouwbaarheid en klanttevredenheid staan centraal
Binnen Operational Excellence staat de klant centraal. Het doel is om de betrouwbaarheid naar de klant naar het hoogst mogelijke niveau te brengen: in één keer goed, op tijd en tegen een uitstekende prijs.
Op het meetplan staat een overzicht van alle metingen die relevant zijn voor het proces waar je inzicht in wilt krijgen. Deze metingen kunnen zich op zowel de output van het proces als de procesvariabelen (=de huidige gemeten waarde) richten.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Voordelen en nadelen van 5S
Schone, veilige en overzichtelijke werkplek. Minder verspilling. Minder ruimte nodig. Verbetering zelfdiscipline.
Push en Pull systemen zijn twee verschillende filosofieën over beheersing van het productieproces. In een push systeem probeert men om zo nauwkeurig mogelijk de toekomst te voorspellen en maakt men daaropvolgend de productieplanningen. Kortom, men gaat produceren o.b.v. een inschatting van de vraag.
Bij een pull strategie wordt de potentiële klant gevraagd om een actie te ondernemen zoals het bezoeken van een website. De klant is op zoek naar een antwoord voor een vraag. Bij een push strategie wordt middels marketing een aanbod gemaakt, de klant kan hier direct op ingaan.
Pull beschermt tegen voorraadvorming
Het grootste voordeel van een Pull productie is dat het onnodige voorraadvorming tegengaat. Er wordt immers op basis van de klantvraag geproduceerd. De uitstroom van (tussen)producten in elke processtap, is een signaal voor nieuwe instroom uit de vorige processtap.