Kinderen met ADHD hebben soms moeite met emotieregulatie. Daar kunnen ze weinig aan doen, dat heeft te maken met een minder goed functioneren van de executieve functies. Let dus goed op in situaties waar emoties aan te pas komen, zoals sportlessen, woordenwisselingen, enz.
Zijn er te weinig prikkels, dan verveelt een kind met ADHD klachten zich snel. Een beetje verveling is niet erg, maar kinderen moeten hun nieuwsgierigheid en energie wel kwijt kunnen. Daar horen dus prikkels bij: school, sport, spel, contacten. Staar je dus niet blind op alleen rustmomenten, zorg voor gezonde prikkels.
Kinderen met ADHD hebben extra regelmaat, structuur en duidelijkheid van hun omgeving nodig. En vooral positieve aandacht. Het is daarbij belangrijk om per situatie te bekijken wat de behoefte van het kind is.
Korter spel (<3 min); activiteiten niet afwerken, niet luisteren (aandachtsspanne) Vlindert van de ene activiteit naar de andere. Wervelwind stopt niet (hyperactiviteit) Luistert niet; geen gevoel voor gevaar; lijkt tegendraads (impulsiviteit)
Ondoordacht gedrag, ook wel impulsief gedrag genoemd. Snel reageren zonder nadenken, veel praten en dingen eruit flappen. Concentratieproblemen. Snel afgeleid zijn, vaak dingen kwijt zijn, veel dagdromen, moeite hebben met het afmaken van taken, snel dingen vergeten, moeilijk kunnen luisteren.
Twee sporten die vaak goed passen bij kinderen met ADHD, zijn badminton en tennis. Je leert je op de bal of de shuttle te concentreren. Als wedstrijden met winnen of verliezen te spannend is, kan je bij deze twee sporten ook prima alleen lekker trainen.
Als je ADHD hebt, kun je het beste zoveel mogelijk plantaardig eten en vooral suikers en koolhydraten vermijden.
Bedenk dat iemand met ADHD niet expres erg druk of impulsief is. Simpel gezegd: iemand met ADHD heeft last van een erg vol hoofd. Daardoor is het lastiger om op te letten. Ook gedraagt iemand zich drukker en doet vaker dan anderen dingen zonder erbij na te denken.
Kinderen en volwassenen met ADHD of ADD (dan wel concentratieproblemen) hebben baat bij diverse hulpmiddelen. Zo kunnen gehoorbeschermers, concentratieschermen, wiebelkussens en fidget toys helpen bij het verhogen van de alertheid en verbeteren van de concentratie.
Een kind met ADHD ervaart emoties sterker
Maar kinderen (en volwassenen) met ADHD ervaren emoties wel sterker dan mensen zonder ADHD. Als ze verdrietig zijn, kunnen ze zich héél verdrietig voelen. Als ze boos zijn, kunnen ze héél boos worden. En als ze blij zijn, voelen ze zich vaak héél blij.
Met voeding en supplementen kun je ook heel veel doen om je systeem rustiger te krijgen. Er zijn allerlei testjes om uit te zoeken welke disbalans iemand heeft. Gaba bijvoorbeeld is een kalmerende neurotransmitter die veel mensen met ADHD tekort komen, dus een supplement kan rustgevend werken.
ADHD-kenmerken zijn vanaf 6 jaar betrouwbaar te onderscheiden van de normale ontwikkeling7,8. Alleen als de signalen van aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit ernstig zijn, meer dan zes maanden aanhouden en in verschillende omgevingen impact hebben op het functioneren, kan men ADHD vermoeden.
Kinderen met ADHD vinden het zelf moeilijk om te plannen en structuur aan te brengen, ondersteuning daarbij is onmisbaar. Heen en weer schriftje en / of agenda's zijn belangrijke hulpmiddelen. Leer het kind samen met de ouders een agenda bij te houden.
Mensen met ADHD beschikken over een aantal heel mooie eigenschappen. Zo reageren ze vaak spontaan op situaties en op anderen, wat samenhangt met hun hyperactiviteit. Daarnaast zijn ze veelal goede vrienden, omdat ze vaak bovengemiddeld empathisch zijn en een goed gevoel voor humor hebben.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD. Dit houdt in dat ADHD kan ontstaan wanneer verschillende genen en omgevingsfactoren op elkaar reageren.
Doe een dutje, luister muziek, mediteer of doe iets anders dat rust geeft en ontspant. Maak daarnaast iedere week wat tijd vrij om gewoon even niets te doen en alles te laten vallen, of kies een activiteit waar je jezelf af en toe helemaal in kunt verliezen.
De school moet zorgen voor ondersteuning als uw kind met ADHD of autisme dit nodig heeft. Lukt die extra hulp niet op de school van uw voorkeur? Dan krijgt uw kind ondersteuning op een andere school, zoals een speciale school.
FantasierijkDit voordeel hangt een beetje samen met de creativiteit. Mensen met ADHD denken nét even anders, en hebben daardoor een rijke fantasie. Deze eigenschap kun je op allerlei manieren toepassen in je leven. Empathisch vermogenMensen met ADHD hebben een groot empathisch vermogen.
De hersenen functioneren iets anders bij ADHD. Er lijkt een tekort aan zogeheten neurotransmitters (dopamine en noradrenaline), want de medicijnen die voor ADHD effectief zijn die verhogen deze stoffen in de hersenen.
Ongeveer zestig procent van de kinderen met ADHD heeft op latere leeftijd minder last van ADHD-symptomen, blijkt uit onderzoek van Melissa Vos, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Aandachtsproblemen: korte spanningsboog hebben, snel afgeleid en verveeld zijn uitstelgedrag vertonen, geregeld van de ene naar de andere activiteit overschakelen zonder iets echt af te maken, moeite om hoofd- van bijzaken te onderscheiden, zich verliezen in details, slecht kunnen plannen en organiseren, slecht ...