Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Een scheur kan je herkennen aan een aparte klank. Het frame geeft een dof geluid op de scheur. Wanneer dit het geval is, kunt u er zeker van zijn dat het frame gescheurd is. Hierna schuren we het frame in verschillende lagen op, tot de scheur niet meer te zien is.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Weg schuren van de carbon breuk
Om bij vast materiaal te komen word royaal om het schade gebied carbon en hars weggeschuurd. Zodat de nieuwe carbon mat optimaal zal hechtten. Een frame bestaat uit meerdere carbon lagen. We stoppen pas met schuren tot we een carbon laag hebben die niet beschadigd is.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Dan kunt u volstaan met een lakstift. Hiermee kunt u heel secuur alleen de kras op de fiets lakken, zonder de rest van het frame te raken. Moet u een groot oppervlak van uw fiets lakken, dan is het wellicht handiger om lak uit een potje te gebruiken. Met een fijne kwast of penseel kunt u mooi strak werken.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Carbon heeft, hoewel breekbaar, als voordeel dat het ook te repareren valt.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Bij geringe vervorming noemen we een frame stijf, bij grote vervormingen slap. Een frame waar te veel kracht op uitgeoefend wordt kan kapot gaan. Als een frame een zware belasting kan doorstaan noemen we het sterk, als het snel kapot gaat noemen we het zwak.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Om jouw fiets te beschilderen raden wij spuitverf aan of acrylverf. Acrylverf is iets goedkoper dan spuitverf.
Met een spons - en zelfs een tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekken - en sopje van afwasmiddel of autoshampoo reinig je daarna alle onderdelen iets grondiger. De ketting maak je het beste schoon met kettingreiniger.
Doe je gehele schoonmaakroutine. Oftewel maak je matte fiets schoon met Bike Cleaner en de fietsketting met Bionet Chain Cleaner. Spuit vervolgens beide af met een zachte waterstraal en maak alles goed droog. Smeer vervolgens je ketting met een smeermiddel naar keuze.
Carbon fibre reinforced plastic (CFRP) is een composiet: letterlijk een samenstelling van 2 materialen waardoor de gemengde eigenschappen beter zijn dan de basis. Omdat de verwerking van koolstofvezel bijna altijd met de hand gebeurt, is het een duur materiaal.