De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania. Elk merk heeft zijn eigen doelgroep en opereert in de markt als een zelfstandig automerk.
Bugatti maakt niet langer deel uit van Volkswagen Group en wordt ondergebracht in een joint venture tussen het relatief onbekende Kroatische automerk Rimac Automobili en Porsche. De inhoud van de deal werd gisterennamiddag bekendgemaakt op de hoofdzetel van Porsche in Stuttgart.
Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is sinds 2021 in handen van de Kroatische autofabrikant Rimac. Bugatti Automobiles S.A.S.
Automobili Lamborghini S.p.A. (uitspr.: [lamborˈɡiːni]) is een Italiaanse fabrikant van luxe sportwagens die eigendom is van Audi.
Bugatti werd in 1909 opgericht in het toen nog Duitse Molsheim, door de Italiaan Ettore Bugatti.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Sinds 1998 is het merk eigendom van Audi en dus onderdeel van de Volkswagen Group. Het huidige modellenreeks van de fabrikant uit Sant'Agata Bolognese bestaat uit de Huracán en de Aventador. Lamborghini werd in 1963 opgericht en toonde in datzelfde jaar zijn eerste prototype, de 350GTV.
De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania. Elk merk heeft zijn eigen doelgroep en opereert in de markt als een zelfstandig automerk.
Lamborghini Aventador SVJ Roadster – 822.906 euro
De duurste auto van 2020 was een Lamborghini Aventador Roadster SVJ van 706.274 euro.
De vanafprijs van de hypercar ligt momenteel op 2,7 miljoen euro. Met tonnen kostende opties en gepersonaliseerde verzoeken loopt het prijskaartje rap op. Van de nieuwprijs vloeit uiteraard 21 procent aan btw naar de staatskas, terwijl het bpm-bedraag nu 192.000 euro bedraagt.
Deze Bugatti is goed voor een prijs van 3.542.760 euro. De TL-231-K is iets 'goedkoper'. Deze Chiron werd vrijdag op kenteken gezet en heeft slechts 3.251.755 euro gekost. Dit zou betekenen dat er momenteel vier stuks met Nederlands kenteken zich in ons land bevinden.
Wie tegenwoordig zo'n oude Bugatti tegenkomt en er interesse in heeft, moet daarvoor de hoofdprijs betalen. Voor een originele Bugatti Type 35 ben je al gauw meer dan 2 miljoen euro kwijt. Een tweedehands EB110 kost al snel een miljoen euro.
Op basis van de bestaande architectuur maakt Bugatti uiteindelijk 551 auto's. Als alles volgens plan verloopt, zal in 2023 de laatste hypercar het Bugatti Atelier in Molsheim verlaten.
Bugatti = Bugatti is een gerenommeerd historisch automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is in 1998 voor 100 mark in handen van het Volkswagen-concern gekomen.
Het atelier van Bugatti ligt bij het hoofdkwartier in Molsheim. De fabriek heeft de vorm van een ovaal, net zoals het logo van het merk, de 'Macaron'.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
In 1969 nam Fiat een belang van 50 procent in Ferrari en Fiat verhoogde het bezit tot 90 procent in de jaren 80. In 2016 nam Fiat Chrysler afscheid van Ferrari via een beursgang van de maker van luxe sportwagens. Net als Aston Martin is Ferrari nu geen onderdeel van een grote autofabrikant.
BMW Group is met de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad wereldwijd de leidende fabrikant van premium auto's en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten.
Het logo van Lamborghini, een stier die klaar is om toe te slaan, heeft een dubbele betekenis. Ferruccio werd geboren op 28 april 1916 en heeft hierdoor het sterrenbeeld stier. Daarnaast was Ferruccio een grote fan van het Spaanse stierenvechten, vandaar dat het logo van Lamborghini een aanvallende stier bevat.
Lamborghini (allemaal)
Voor eens en voor altijd: het is géén 'Lambordzjienie', maar Lamborghini met de 'gh' zoals je hem ook uitspreekt als je 'spaghetti' zegt (tenzij jij die ene malloot bent die denkt dat je 'spadzjetti' moet zeggen: jij bent niet meer te redden). Oh, en het is 'Gha-jardo', niet 'Gal-lardo'.
aventador → ventilator, fan.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
Lamborghini Miura
Een absoluut waanzinnige schoonheid. Marcello Gandini was nog maar net de twintig gepasseerd toen hij deze auto tekende, die vandaag volgens velen als de mooiste auto ter wereld wordt beschouwd.
Peel P50 – 61 km/uur
De Peel P50 is niet alleen de kleinste auto van de wereld, maar ook de aller langzaamste ooit gemaakt.