In de wet ligt vast dat persoonsgegevens uit de BRP niet openbaar zijn. Alleen organisaties die een maatschappelijke taak uitvoeren, kunnen gegevens uit de BRP krijgen. Zij krijgen bovendien niet alle gegevens, maar alleen die gegevens die zij voor hun publieke taak nodig hebben.
Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om via iDEAL te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.
De gemeente kan u een overzicht leveren van instanties die uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) hebben geraadpleegd. Het overzicht is gratis. U kunt het op drie manieren aanvragen: online, bij een Stadsloket of schriftelijk.
Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres.
Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.
Je kunt je gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP) zien via MijnOverheid. Ga naar www.mijnoverheid.nl of download de app MijnGegevens.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een formulier met uw gegevens uit de BRP. U vraagt het uittreksel aan bij uw gemeente. Een uittreksel BRP is hetzelfde als een uittreksel GBA, uittreksel bevolkingsregister of uittreksel persoonsregister. De meeste uittreksels kunt u online en per post aanvragen.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Raadpleging van de BRP door banken en notarissen is slechts toegestaan voor zover dat noodzakelijk is voor het goed kunnen uitvoeren van het cliëntenonderzoek op grond van de Wwft.
U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging.
Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP
De BRP bevat een groot aantal gegevens over jouzelf. Bijvoorbeeld je naam, je geslacht en je burgerservicenummer (BSN). Maar ook andere gegevens zoals over je ouders, nationaliteit, kinderen en kiesrecht.
Hoe weet ik wie er op mijn adres staan ingeschreven? Op MijnOverheid kunt u zien hoeveel bewoners ingeschreven staan op uw adres. U vindt deze gegevens onder het kopje Identiteit en dan bij uw persoonsgegevens. Bij uw adres staat het aantal bewoners op het adres.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 23,70. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.
Wijzigingen in de gemeentelijke basisregistratie worden automatisch aan kerken doorgegeven. Denk hierbij aan verhuizing, trouwen, echtscheiding, geboorte of overlijden. Er hoeft geen toestemming te worden gevraagd.
Een afschrift of uittreksel van een akte burgerlijke stand is niet hetzelfde als een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een uittreksel BRP is een formulier met daarop uw gekozen gegevens uit de BRP. Meer informatie over een uittreksel BRP vindt u op de pagina Uittreksel aanvragen voor burgers.
Je kunt je inkomensgegevens kosteloos opvragen bij de Belastingdienst via telefoonnummer 0800 0543. Houd er rekening mee dat dit vijf werkdagen duurt voordat je deze ontvangt. Ook kun je de inkomensverklaring met de DigiD direct downloaden via Mijn Belastingdienst.
Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
In dit uittreksel staat sinds wanneer u bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) en met welke gezinsleden. U heeft dit document soms nodig als u zich met uw gezin inschrijft voor een huurwoning.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum.
Kosten. Een internationaal uittreksel kost in 2024 € 16,60.