Een persbericht is een geschreven bericht dat door een instantie wordt verspreid aan nieuwsmedia, met de intentie de inhoud gepubliceerd te laten worden door deze media. Het doel van persberichten is doorgaans het creëren van interesse bij of het overtuigen van het publiek.
Uw perstekst moet begrijpbaar zijn voor een groot publiek, gebruik dus geen vaktaal maar eerder spreektaal. Gebruik liefst ook korte zinnnen. Hou in het achterhoofd dat het gemiddelde leesniveau van uw eindpubliek dat van een 14-jarige is. Een persbericht is geen advertentie.
Je persbericht zal alleen worden overgenomen door de pers als het daadwerkelijk nieuwswaarde heeft. Dit houdt in dat wat je te vertellen hebt actueel is en interessant voor het merendeel van de lezers. Een persbericht schrijft je in principe voor de journalist en niet voor de lezer.
Hoe lang mag een persbericht zijn? Je dient een persbericht zo kort en bondig mogelijk te houden. Maak het in ieder geval niet langer dan 1 a4tje. Zorg voor een aansprekende en duidelijke kop en maak meteen aan het begin duidelijk waar het over gaat.
Het heeft dan geen zin om het persbericht op de dag zelf te versturen. Meestal heeft de journalist dan al een volle agenda. Stuur het persbericht ook niet te vroeg, want dan is de kans groot dat het in de mailbox verdrinkt en vergeten wordt. Eén of twee weken van tevoren is vaak vroeg genoeg.
Eerste regel: persbericht (zodat je bericht niet per ongeluk op de advertentie-afdeling terecht komt) De kop of titel: het nieuws in het kort (de titel moet de journalist verleiden om je persbericht te lezen) Intro: de vijf W's (wie, wat, waar, waarom en wanneer) Laatste regel: aanvullende informatie.
Het verspreiden van een persbericht is een gratis manier om naamsbekendheid te geven aan het bedrijf, een product of een dienst. Buiten de uren die het kost om de tekst te schrijven en te versturen zijn er geen extra kosten. Je betaalt (meestal) niet voor de publicatie.
Bij een nieuwsartikel is die laatste alinea trouwens gemakkelijk: een nieuwsbericht heeft geen afsluitende alinea. Daarin moet de laatste alinea eenvoudig weggelaten kunnen worden, want het belangrijkste nieuws staat in het begin van het artikel.
Structuur van je nieuwsbericht
De meeste mensen lezen nieuwsartikelen snel en vluchtig door. Daarom moet de meest belangrijke informatie direct aan het begin staan, gevolgd door een stapsgewijze verdieping. In schrijversland wordt dit ook wel 'oprolbaar schrijven' of 'het puntzakmodel' genoemd.
Wat betekent oprolbaar? Met oprolbaar kunnen we verstaan dat de belangrijkste informatie bovenaan je bericht komt en dat de minst interessante op het laatste wordt beschreven. De lezer leest dan altijd wat heel belangrijk is en zal bij gebrek aan concentratie het minder belangrijke niet gelezen hebben.
Noot voor de redactie Een persbericht sluit je af met een noot voor de redactie. Hierin geef je aan waar een journalist of redacteur meer informatie kan krijgen. Geef namen, e-mailadressen en telefoonnummers op van contactpersonen, of verwijs naar een website voor meer informatie.
Je kunt redacties opbellen of ze een persbericht sturen. Dat laatste is het meest gebruikelijk. Het mailadres en telefoonnummer vind je in het colofon van een publicatie. Dat is een kolom in de krant of in het tijdschrift waarin de namen van de redacties en de adresgegevens staan.
Bij de meeste kranten staan de eigen journalisten met naam en e-mail op de website van de krant. Vaak onder het kopje 'redactie'. Is er alleen een redactiemailbox, dan kunt u het beste een mailtje sturen met de vraag of u het e-mailadres kunt krijgen van de betreffende journalist voor het sturen van informatie.
Perscommunicatie helpt om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen. Door een sprekend persbericht te schrijven of een boeiende persconferentie te organiseren, verschijn je op een positieve manier in de media.
De kosten voor PR verschillen per PR bureau. Een enkel persbericht kost gemiddeld €350,- maar een PR bureau per maand inzetten kost meer. Zo zijn er PR bureaus die €10.000,- per maand ontvangen van een klant. Weer andere PR bureaus ontvangen €20.000 voor het gehele jaar.
Een nieuwswaardige invalshoek
Het belangrijkste is dat je iets NIEUWS doet of presenteert. Dat kan een nieuwe release of opening zijn, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan het presenteren van onderzoeksresultaten over jouw vakgebied. Bedenk voor jezelf wat uniek is aan jouw verhaal, en gebruik dit als kapstok.
Een persbericht moet nieuwswaarde hebben. Dat betekent: het bericht bevat nieuws dat interessant is voor veel mensen. Dat is de belangrijkste eis aan een goed persbericht.