Hoewel de BMW 3 Serie vrij degelijk is, kent hij zeker een aantal veelvoorkomende problemen. Met name de vroege E90's hebben nog wel eens last van elektronicaproblemen. Maar ook de bouwkwaliteit laat soms te wensen over. Sommige bekledingsstoffen en alu-look interieurdelen zijn bovengemiddeld slijtagegevoelig.
Verbruik: 1 op 9,5 (16.579) Verzekering: 100 euro per maand (3.600) Onderhoud: 160 euro per maand (5.760) Afschrijving: 9.500 euro.
De BMW E46 als youngtimer – dat is eigenlijk een voor de hand liggende keuze. Deze vierde generatie is volgens velen namelijk de beste BMW 3-serie ooit. Voor de originaliteitsprijs komt u niet in aanmerking, wanneer uw keuze valt op de BMW E46.
Bij benzine versies is de psychologische tweedehands grens 100.000km en bij diesel 160.000km voor auto's met deze km-standen wordt nog relatief veel geld gevraagd en betaald.
Bij de test werd een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km gemeten; hiermee behoort de 320i EDE in zijn klasse tot de betere middenmoot. Scoren kan de BMW ook met het adaptieve onderstel en de sportstoelen voorin, die voor extra rijcomfort zorgen (beide tegen meerprijs).
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud.
Wanneer we op zoek zijn naar de beste BMW motor, zijn we op zoek naar kracht, snelheid en betrouwbaarheid tegelijk. De S54 motor is qua vermogen de hogere in rang naast de BMW M54 motor, die over het algemeen wordt gebruikt in E46 M3 en Z3M modellen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
CONCLUSIE. De nieuwe BMW 1 Serie is de best rijdende auto in zijn klasse: vooral de kwaliteit van de besturing en de wegligging zijn ongeëvenaard. Hij kan de achterwielaandrijving gemakkelijk missen.
BMW's zijn een goede mix van luxe en snelheid, van comfort en veiligheid. De meeste BMW rijders veranderen hun auto niet, tenzij ze hun BMW upgraden naar het volgende model, ongeacht hoeveel het ze kost om hem te onderhouden. Natuurlijk kunnen BMW's goed passen bij de ene persoon en niet bij de andere.
De BMW 3-serie is nieuw binnen komen rijden in de top 10 zuinigste auto's, zowel bij de diesel- als de benzineauto's. Het model is op de achtste plaats de hoogste nieuwe binnenkomer bij de grote dieselauto's.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
Een van de belangrijkste redenen om geen BMW te kopen zijn de eigendomskosten, samen met olielekken, en alle slecht werkende sensoren die BMW in nieuwere modellen heeft ingebouwd. BMW's zijn duur in aanschaf en duur in onderhoud.
BMW is inderdaad iets duurder in onderhoud en reparatie in vergelijking met Audi omdat BMW's BMW-specifieke onderdelen en BMW-specifieke motoren gebruiken. Audi motoren worden ook gebruikt in de hele Volkswagen Groep wat betekent dat er meer onderdelen zijn.
In de motor van uw BMW zit een distributieketting die de nokkenas(sen) en de krukas met elkaar verbindt. De belangrijkste functie van de ketting is het bedienen van de in- en uitlaatkleppen tijdens de slagcyclus van de zuigers. De zuigers in werking gesteld door verbranding in de motor.
SOORTEN ONDERHOUD. Eens in de 24 maanden of na iedere 25.000 tot 35.000 kilometer. Eens in de 24 maanden noodzakelijk voor uw BMW. Eens in de 48 maanden of na 50.000 tot 70.000 gereden kilometers.
De aantrekkingskracht van BMW is erg groot. De meeste mensen kopen deze wagen omdat het model vele voordelen heeft, een grotere ruimte en het een aantrekkelijke auto is. Maar ongeacht van alle kenmerken is de BMW 1-Reeks ook populair omdat het een BMW is.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Een 3-cilinder motor maakt vaak meer lawaai dan een motor die beschikt over een standaard 4-cilinder motor of misschien wel een 6-cilinder motor. Door het extra lawaai dat een 3-cilinder motor maakt ervaar je minder comfort tijdens je ritten. Dat motorgeluid werkt natuurlijk niet echt ontspannend.
De meest comfortabele motoren zijn allroad motoren of cruizers. Deze motoren hebben een prettige zithouding, voldoende vermogen en ruimte om spullen mee te nemen.
Met het oog op kostenbesparingen wisselen autobouwers hun krachtbronnen onderling uit. De motor van de Mini Cooper S uit 2010 was het resultaat van een samenwerking tussen PSA en BMW.