Een Tikkie is een betaalverzoek via je telefoon.
Een Tikkie of ook wel een betaalverzoek ontvangt u via sms, WhatsApp, e-mail of Messenger. De zender stuurt dit betaalverzoek vanuit de app Tikkie. U hoeft voor het terugbetalen niet de app te hebben. Na betalen staat het verschuldigde bedrag meteen op iemands rekening.
Tikkiefraude (betaalzoekfraude) is een vorm van phishing via een vals betaalverzoek. De oplichter vraagt je 1 cent via Tikkie over te maken, zogenaamd ter controle.
Wat gebeurt er als ik mijn betaalverzoek heb verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, controleer dan goed het bedrag en de naam van de ontvanger voordat u de betaling goedkeurt bij uw eigen bank. Weiger de betaling wanneer de naam van de ontvanger van uw betaling niet overeenkomt met de naam van de verkoper op het handelsplatform.
Beveilig je betalingen - WhatsApp is end-to-end encrypted, wat een extra beveiligingslaag toevoegt en transacties beschermt tegen fraude en ongeautoriseerde toegang.
Kan ik een Tikkie betalen met een buitenlandse bankrekening? Ja, zolang je bank iDEAL ondersteunt , want de betaling verloopt via je eigen bank en iDEAL. Je hoeft zelf niet de Tikkie-app te hebben. Bekijk welke banken iDEAL ondersteunen.
De link in dit betaalverzoek gaat niet naar de website van de bank, Tikkie, iDEAL of transportservice. Dit lijkt alleen maar zo. In werkelijkheid is het een valse website: een zogenoemde phishingsite. De crimineel kijkt daarop mee hoe u uw inloggegevens van de bank invult.
Tikkie-fraude
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Is een Tikkie of betaalverzoek veilig? Geld overmaken met Tikkie of een ander betaalverzoek is veilig.Maar niet als degene die het betaalverzoek stuurt een oplichter is. Met een verzonnen reden sturen oplichters mensen een link naar een nep-betaalpagina.
Als de betaler de betaling afbreekt, kan diegene jouw geverifieerde naam en, afhankelijk van jouw bank, jouw rekeningnummer zien. Zolang iemand echter geen inloggegevens en geen bankpas met pincode van jou heeft, kan diegene via Tikkie geen toegang tot jouw bankrekening krijgen.
PayPal wordt beschouwd als een van de veiligste manieren om online geld te ontvangen. Alle PayPal-transacties worden beschermd door geavanceerde gegevensversleuteling. PayPal biedt ook beschermingsprotocollen voor verkopers om frauduleuze activiteiten te voorkomen en het platform veilig te maken voor verkopers.
In algemene zin verwijst een verzoek om betaling naar elke communicatie die naar klanten wordt verzonden met het verzoek om te betalen voor goederen en diensten . Betalingsverzoeken worden vaak verzonden in de vorm van klikbare links via e-mail, sms of chatservice.
Een verkoper kan een betaalverzoek van een koper accepteren en versturen zonder eerst een bankrekening te verifiëren. Dit hoeft pas te gebeuren zodra de koper de betaling heeft voltooid en je uitbetaald wilt worden op je bankrekening.
Maximale bedrag per betaalverzoek is € 950. Per betaalverzoek kun je maximaal € 2.500 ontvangen. Elk verzoek kan maximaal 30 keer betaald worden. Elke 24 uur kun je maximaal € 2.500 ontvangen via Tikkie.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens. Om met je gegevens te betalen of geld vanaf je rekening naar zichzelf over te maken.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Fraudeurs gebruiken dit platform vaak om onschuldige gebruikers te bedriegen. Hier zijn een paar simpele veiligheidstips die ons veilig kunnen houden: Stuur nooit privé-informatie zoals bankrekeninggegevens, pincodes van debet-/creditcards of wachtwoorden voor internetbankieren via WhatsApp .