U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
In principe kunt u uw auto ook verzekeren in een ander land dan het land waar u woont.
Je autoverzekering is bijna in alle landen geldig. Om te weten of je autoverzekering ook geldig is tijdens jouw vakantie in het buitenland kun je kijken naar je groene kaart. Hierop staan alle landen waar je auto verzekerd is. Een originele groene kaart vraag je op bij je verzekeraar.
Indien men beschikt over een Verklaring “ typegoedkeuringsgegevens “ en een Nederlandse nog geldige APK, dan volstaat in Duitsland een zichtkeuring en is een Tüv-keuring, welke veel zwaarder is, niet nodig).
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken. Hoelang u precies in het buitenland mag rijden, verschilt per land.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Om uw auto naar Duitsland mee te nemen zijn twee manieren: de kentekenregistratie in Nederland beëindigen bij het RDW, een uitvoerkenteken aanvragen, de auto naar Duitsland rijden en binnen 14 dagen uw auto in Duitsland laten registreren.
Een auto verkopen aan een buitenlander is hetzelfde als exporteren. Heb jij een goede koper gevonden dan ga je naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie bij jou in de buurt (deze zijn geopend op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur). Hier moet je het voertuig aanmelden voor uitvoer.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Wij kunnen deze onafhankelijke technische keuring in Duitsland voor u laten uitvoeren door de DEKRA c.q. TÜV of GTU. Wij rekenen hier €200,- voor. Na de keuring van de eventueel in te voeren auto ontvangt u een objectief rapport over de actuele conditie van de auto.
In Nederland wordt gemiddeld 20 euro neergeteld voor de algemene periodieke keuring, in Duitsland kan het tarief oplopen tot wel 120 euro. Wel vindt in Duitsland de keuring om de twee jaar plaats, terwijl in Nederland een auto elk jaar apk moeten worden gekeurd.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Onder de afkorting TÜV (Technischer Überwachungsverein) worden in Duitsland verenigingen (eingetragener Vereine) verstaan die zich bezighouden met wettelijk voorgeschreven keuringen van materieel en apparatuur en certificering van producten en managementsystemen.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Als u op vakantie gaat naar het buitenland, blijft u verzekerd voor zorg. Iedereen die een Nederlandse zorgverzekering heeft, heeft werelddekking. Soms dekt uw zorgverzekering sommige kosten niet of niet helemaal. Misschien heeft u een aanvullende verzekering of reisverzekering nodig.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.
Belasting aangifte regelen
Je bent verplicht om de rest-BPM te betalen van jouw nieuwe auto uit Duitsland. Normaliter wordt in Nederland deze aangifte gedaan door de importeur en deze betaald deze de BPM. Na de keuring bij de RDW ontvang je een formulier: Formulier t.b.v. BPM-aangifte.
Het is niet mogelijk om je auto te verzekeren zonder kenteken. Als je een kenteken hebt ontvangen van de Rijksdienst voor Wegverkeer – RDW- kun je pas officieel een autoverzekering afsluiten. Ook heb je een meldcode nodig. Daarnaast kun je geen auto verzekeren op basis van het chassisnummer of het model.
Het is toegestaan voor jezelf of voor een partner een 2de auto op eigen naam te verzekeren. En dat kán soms goedkoop dankzij een gezinsregeling oftewel tweede gezinsautoregeling. Wat daarentegen NIET mag is de auto van jouw kind op eigen naam verzekeren. Je zoon of dochter zal zélf een autoverzekering moeten afsluiten.