Brandstof. Brandstoffen, zoals benzine, motorolie, remvloeistof en diesel, kunnen schade aan de lak veroorzaken.
Steenslag is de meest voorkomende beschadiging van de laklagen van een auto. Het zijn de kleine opspringende steentjes die onder de banden wegschieten. De steentjes slaan letterlijk stukjes lak uit de buitenste laklaag en soms zelfs tot op het metaal. Deze beschadigingen kun je goed zelf herstellen met een lakstift.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Weersomstandigheden: In de winter kan de lak beschadigen als gevolg van aanraking met strooizout. Maar ook in de zomer kan er lakschade ontstaan als gevolg van de weersomstandigheden. Zo kan de autolak vervagen door felle zon en zomerstormen kunnen schurende zanddeeltjes tegen uw auto werpen.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken.
Om te beginnen haal je de meeste benzine weg met een oude handdoek. Maak vervolgens een mengsel van gelijke delen baking soda, witte azijn en heet water om de geur te neutraliseren. Wrijf het mengsel goed over de plek waar je de benzine hebt gemorst en veeg het vervolgens weg met een schone doek.
Als uw auto stinkt naar benzine bij starten, ruikt u als het ware de uitlaatgassen en dat is volkomen normaal. Tijdens het starten van uw auto wordt namelijk een rijker benzinemengsel gebruikt. Wanneer de motor eenmaal draait, wordt het mengsel gemengd met lucht. De benzinegeur in uw auto zal dan verdwijnen.
De oplossing is in de meeste gevallen redelijk eenvoudig. Polijsten met een fijne korrel is genoeg om de lak weer in de originele kleur te herstellen en de glans te verbeteren. Zeer sterk verkleurde auto's zijn vaker langer blootgesteld aan UV-verkleuring.
Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Volgens Editie NL wacht meer dan dertig procent van de automobilisten tot het allerlaatste moment om te tanken. Je kent ook vast iemand die er een sport van maakt om tot de laatste druppel door te rijden. Volgens de ANWB kun je dit beter niet doen, omdat je tank leegrijden slecht is voor je auto.
De harde borstels in de wasstraat kunnen kleine krasjes in het lak maken. Ga liever naar een wasstraat met lappen in plaats van zogenoemde swirls. Het wordt afgeraden om met een nieuwe auto of een auto die recentelijk is gelakt door de wasstraat te gaan, omdat lak een half jaar nodig heeft om volledig hard te worden.
De conclusie is duidelijk: was je auto niet met de borstel van de wasbox, dan kun je beter de wasstraat gebruiken. De borstel wordt namelijk meestal op de grond gezet, en zo wrijf je straatvuil in de lak. De beste methode is echter met de hand, maar dan wel op deze manier en niet zoals de prutsers in de video.
Was je auto regelmatig en voorkom lakschade en roestplekken
Als je je auto weinig wast, is dit echter niet goed voor de levensduur en de restwaarde. Het is namelijk een kwestie van tijd; als je vuil en zand niet snel genoeg verwijdert, kan dit schade aan de lak veroorzaken of kan de auto zelfs gaan roesten.
Kras op auto verzekering
Als u een Allrisk autoverzekering heeft, wordt lakschade wel vergoed. Als de dader van de lakschade bekend is, verhaalt de verzekeraar de schade zelf op de tegenpartij. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Als de dader onbekend is, keert de verzekeraar ook gewoon een vergoeding uit.
Om een diepe kras goed aan te kunnen pakken heb je diverse middelen nodig; diverse soorten schuurpapier om de ondergrond klaar te maken voor behandeling, een ontvetter en microvezeldoek, een primer of filler, een spuitbus of lakstift met de juiste kleur autolak en eventueel een blanke lak.
Anders doe je ook zo maar wat, maar weet je niet waarom je dit eigenlijk doet. In het kort zijn de meest voorkomende dingen die de lak kunnen beschadigen, vuiligheid op de auto, weersomstandigheden zoals hagel, scherpe objecten, vogelpoep, steentje op de weg en UV straling.
U kunt de vlekken met azijn verwijderen. Houd er wel rekening mee dat u uw wagen daarna zeker moet waxen, omdat azijn de beschermlaag van de lak aantast.
Azijn, afwasmiddel en allesreiniger zijn niet geschikt om je auto te wassen. Het zijn over zijn over het algemeen 'agressieve' schoonmaakmiddelen waardoor je de bestaande wax of sealant laag kan beschadigen. Gebruik dus nooit een standaard huishoud schoonmaakmiddel zoals allesreiniger, afwasmiddel of zeep.
Commandant 4 is best grof en is inderdaad niet fijn te verwerken. Commandant 5 daarentegen is weer niet grof genoeg. Dit is meer om de lak goed na te polijsten, niet om de lak terug netjes te krijgen. Vooraf wel de lak goed wassen en als het kan ook even kleien als je daar de materialen voor hebt.
ð° Wat zijn de tarieven voor het vervangen van een injector ? De gemiddelde prijs die werd waargenomen voor de vervanging van de injectoren is 180 €, maar deze prijs kan natuurlijk van het ene voertuig naar het andere veranderen, afhankelijk van de merken en modellen en de verschillende motorvermogens.
De kosten voor het vervangen van de brandstofpomp lopen sterk uiteen, afhankelijk van welke pomp (opvoerpomp of hogedruk inspuitpomp) van € 440 tot wel € 2500. Montagetijd ligt tussen een half uur en circa 5 uur.