Het blijft ook na 2030 nog mogelijk om benzine- en dieselauto's te kopen in Nederland. Dit bevestigt staatssecretaris Chris Jansen (PVV, Openbaar Vervoer en Milieu) na berichtgeving van RTL. “Laat ik heel duidelijk zijn: ook na 1 januari 2030 zullen er nog nieuwe benzine- en dieselauto's verkocht kunnen worden.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Volgens minister van Transport, Heidi Alexander, zal de regering de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren verbieden tegen het einde van het decennium. Benzine- en dieselauto's mogen vanaf 2030 nog steeds legaal worden gereden . Brandstof voor benzine- en dieselauto's mag vanaf 2030 nog steeds legaal worden gekocht.
Kun je na 2035 nog rijden met diesel- en benzineauto's? Ja, je kunt na 2035 nog steeds rijden met bestaande diesel- en benzineauto's in de Europese Unie. Het verbod dat in 2035 van kracht wordt, gaat over de verkoop van nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden, zoals benzine en diesel.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Minder aardolie nodig, maar zonder aardolie kan nog niet
Ook is het een grondstof voor producten van kunststof. Het kabinet stimuleert het gebruik van alternatieven voor aardolie: biomassa als grondstof voor energie, kunststof en brandstof;biodiesel en biobrandstoffen als brandstof.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
E-fuels bestaan vandaag nog niet op grote schaal dus de toekomst ervan is momenteel nog erg onduidelijk. Er dient nog heel wat onderzoek te gebeuren waardoor het zeer twijfelachtig is dat er voldoende zal kunnen geproduceerd worden tegen 2035. Bovendien is de productie van e-fuels zeer complex en energieverslindend.
Benzineprijzen 2024
Voor diesel is dat 1,83 euro per liter en voor Euro98 ben je 2,27 euro per liter kwijt. Dit zijn adviesprijzen, lokaal kun je echt wel voor minder dan twee euro per liter benzine tanken natuurlijk. Van mei 2024 tot en met september 2024 was de prijs voor benzine aan het dalen.
De Verenigde Staten hebben geen landelijke uitfaseringsdatum voor auto's op gas. In 2021 stelde president Biden echter als doel dat 50% van de nieuwe autoverkopen in 2030 elektrisch zou zijn.
Fabrikanten spreken van een periode van 15 dagen tot enkele maanden waarin de kwaliteit van benzine terugloopt.
Gemiddelde levensduur van een auto
Mits goed onderhouden, is de gemiddelde levensduur van een benzineauto ongeveer 11-14 jaar of 200.000 mijl . De gemiddelde dieselauto gaat zelfs nog langer mee, ongeveer 30 jaar of 1.000.000 mijl.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Over het algemeen is benzine zes maanden houdbaar als het in een afgesloten container bij 20 graden wordt bewaard – of slechts drie maanden als het bij 30 graden wordt bewaard . Hoe meer het aan hitte wordt blootgesteld, hoe sneller het bederft.
In Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht gelden al langer milieuzones voor diesels. Daar mag je nog wel binnenrijden met een Euro-4 bedrijfsauto op diesel. Maar per 1 januari 2025 gelden in Amsterdam, Den Haag en Utrecht zero-emissiezones en wordt Euro-4 de toegang ontzegd, ook voor bedrijfswagens op benzine.
De kern van synthetische brandstoffen
Hoewel het antwoord technisch gezien ja is, is het niet zozeer een kwestie van kunnen, maar van willen. Synthetische brandstoffen hebben het potentieel om hun fossiele tegenhangers te vervangen , hoewel er grote investeringen in technologie en infrastructuur nodig zijn om de transitie te maken.
De belangrijkste grondstoffen voor e-fuels zijn water, koolstofdioxide (CO2) en hernieuwbare elektriciteit. De CO2 kan worden opgevangen uit de atmosfeer of uit de industrie. De koolstof die vrijkomt bij de verbranding kan opnieuw dienen als grondstof. Daardoor zijn e-fuels circulair.
E-brandstoffen, die qua chemische samenstelling vergelijkbaar zijn met benzine en diesel, worden door de fossiele-brandstoffenindustrie en leveranciers van auto-onderdelen aangeprezen als een manier om de levensduur van de verbrandingsmotor te verlengen en verder te gaan dan de doelstelling van nul-uitstoot .
De gemiddelde levensduur van een benzineauto is ongeveer vijftien jaar, wat betekent dat vanaf 2035 geen benzineauto's meer verkocht mogen worden. Wat er na 2050 gebeurt met overgebleven benzineauto's is nog onduidelijk.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Moet ik nog een nieuwe benzine-auto kopen? Vanaf 1 januari 2035 worden binnen de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's verkocht die geen CO2 uitstoten. Tot die tijd kun je een nieuwe benzineauto kopen. Of het verstandig is om een benzineauto te kopen, hangt af van jouw persoonlijke situatie.
Deskundigen schatten echter dat het ongeveer acht jaar duurt voordat de batterijen hun capaciteit beginnen te verliezen. Zodra de gezondheid van een hybride batterij achteruitgaat, kunnen autobezitters hun brandstofverbruik zien toenemen of kunnen ze een waarschuwingslampje op hun dashboard zien .
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.