Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar. De massa/ledig gewicht van de A3 bedraagt, afhankelijk van de uitvoering en motorisering, rond de 1100 kilogram. Dat betekent een gunstig tarief qua wegenbelasting.
Ondanks het feit dat de Audi A3 voor een groot deel bestaat uit Volkswagen onderdelen, vallen reparaties vaker duurder uit. Volgens onderzoek staat Audi in de top vijf van merken die duur zijn in het onderhoud.
Audi introduceert plug-in hybridetechnologie voor de A3 Sportback-range. De nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e (150 kW/204 pk) heeft een 13 kWh-accu die een puur elektrische actieradius van 67 kilometer* mogelijk maakt.
Zodra de motor weer meer vermogen moet leveren, worden de cilinders bijna onmerkbaar – op een licht schokken na – weer ingeschakeld. Bij de test kwam de auto hiermee tot een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km. Qua prestaties weet de A3 zeker te overtuigen.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
De prijslijst van de Audi A3 begint bij 35.724 euro voor de Audi A3 30tfsi mhev pro line 81kW s-tronic aut. In totaal levert Audi 7 verschillende uitvoeringen van de A3 waarbij de meest dure variant een prijs kent van 70.703 euro. Wie de Audi A3 zakelijk zal rijden moet rekening houden met 22% bijtelling.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Audi A3 olie verversen kosten ✔️ Prijs v.a. € 106.
Audi olie verversen kosten ✔️ Prijs v.a. € 89.
Grote beurt Audi A4 kosten ✔️ Prijs v.a. € 243.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Audi betrouwbaarheid – Gemiddeld op zijn best, maar sterk afhankelijk van goed onderhoud. Volgens een paar geloofwaardige online bronnen zoals Consumer Reports, J.D. Power, en What Car, is Audi een gemiddeld betrouwbaarheidsmerk op de meeste momenten.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
De eerste kleine onderhoudsbeurt voor uw Audi is na maximaal 1 jaar of bij 15.000 kilometer nodig. De kleine en grote beurten wisselen elkaar om de 15.000 kilometer of jaarlijks af. Bij 45.000 kilometer of na maximaal 2 jaar moet de eerstvolgende kleine beurt voor uw Audi uitgevoerd worden.
Een start/stop-systeem is op iedere A4 standaard. Met onze testauto realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 17,9. Weliswaar kwamen we niet bij de score uit de brochure in de buurt (namelijk 1 op 25,6), maar voor een auto van dit formaat en mét een automaat vinden we ons verbruik zeker niet onaardig.