De bedrijfsarts is een medisch specialist die geregistreerd staat in het BIG-register. Volgens de wet is de bedrijfsarts bevoegd zelfstandig zieke werknemers door te verwijzen naar specialisten. Een arbo-arts daarentegen werkt voor de arbodienst en mag alleen werken onder het toezicht van een bedrijfsarts.
Arboartsen zijn basisartsen en staan net als bedrijfsartsen geregistreerd in het BIG-register. Zij hebben alleen niet de specialisatie 'arbeid en gezondheid bedrijfsgeneeskunde'. Arboartsen mogen, alleen onder toezicht van een bedrijfsarts (supervisie) hetzelfde werk doen als bedrijfsartsen.
Een arbodienst helpt bij het voorkomen van verzuim door preventieve gesprekken te voeren met medewerkers, leidinggevenden en HRM. Daarnaast hebben je werknemers recht op een Preventief medisch onderzoek (PMO), een arbodienst kan je helpen met de uitvoering daarvan.
Je mag van je arbodienst verwachten dat ze je gevraagd en ongevraagd adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico's op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen.
De werkgever maakt bij langdurig verzuim een afspraak voor de werknemer bij de bedrijfsarts, waarbij de werknemer verplicht is deze afspraak na te komen. Anderzijds heeft de werknemer ook recht op een bedrijfsarts. Een werknemer mag dus ook uit zichzelf een bedrijfsarts inschakelen, zonder dat er sprake is van verzuim.
Als u een zieke werknemer heeft, schakelt u een arbodienst of bedrijfsarts in.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
Officieel hoeft de bedrijfsarts pas in het zesde week van het verzuim ingeschakeld te worden om een probleemanalyse op te stellen. Met het oog op de re-integratie is het echter verstandig om eerder contact met de arts op te nemen wanneer het ernaar uitziet dat de ziekte wel eens langer dan zes weken zou kunnen duren.
Waarom belt arbodienst
Een arbodienst kan bellen wanneer een medewerker zich heeft ziek gemeld om daadwerkelijk te constateren of er sprake is van arbeidsongeschiktheid. De werkgever heeft alleen dan de verplichting het loon door te betalen.
Een goede arbodienst is een dienstverlener die werkgevers helpt om gezonde en veilige werkomgevingen te creëren voor hun werknemers. Daarnaast zorgt ze voor ondersteuning bij het voorkomen en beheersen van werkgerelateerde gezondheidsrisico's.
Vaak ligt het tarief ergens tussen 175 en 225 euro per uur. Alles bij elkaar moet je bij de inhuur van een arbodienst rekenen op een bedrag van tussen 120 en 200 euro per medewerker per jaar. De precieze kosten zijn afhankelijk van je contract, de hoogte van verzuim en ook de werkwijze van de arbodienst.
ArboNed is de beste dienstverlener van 2021 in de categorie arbodiensten. Dat meldt de MT1000. De MT1000 is het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland.
Behandelend arts aan arbodienst/bedrijfsarts
De arbodienst of bedrijfsarts mag (medische) gegevens van uw zieke werknemer opvragen bij de behandelend arts (huisarts of specialist) als dit nodig is voor de verzuimbegeleiding.
Ook kunt u eisen dat uw zieke werknemer naar het spreekuur van de arbodienst of bedrijfsarts komt, als dat mogelijk is. Maar u mag bijvoorbeeld niet van uw werknemer eisen dat die de hele dag thuis is. Ook mag u de arbodienst of bedrijfsarts niet dagelijks laten langskomen als dat niet nodig is.
Preventie: verzuim voorkomen
Belangrijk, want voorkomen is beter dan genezen. De bedrijfsarts adviseert werkgevers bijvoorbeeld over beschermende maatregelen, zodat ziekte door werk voorkomen kan worden. Hij kan gevraagd of ongevraagd advies geven en maatregelen voorstellen die preventief kunnen werken.
Het wettelijk uitgangspunt is dat een werknemer in beginsel bepaalt wanneer er sprake is van ziekte en wanneer er sprake is van herstel. Indien de werkgever aan het standpunt van de werknemer twijfelt, kan de bedrijfsarts dan wel een arbeidsdeskundige worden ingeschakeld.
mag je werkgever je elke dag bellen als je ziek bent. er zijn geen vaste regels. over hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. mag ik dan iedere dag gebeld worden.
De bedrijfsarts mag ook niet met uw huisarts of specialist over uw klachten praten. Dat mag alleen als u heeft gezegd dat dat mag. De bedrijfsarts kan u een advies geven tijdens het open spreekuur. U kunt zelf dit advies met uw werkgever bespreken.
Er is een duidelijke splitsing te maken tussen de verantwoordelijkheden van een huisarts en een bedrijfsarts. Een huisarts is verantwoordelijk voor de medische behandeling van de werknemer, de bedrijfsarts beslist of de werknemer wel of niet arbeidsongeschikt is.
De bedrijfsarts mag alleen medische informatie bij andere artsen opvragen als je werknemer daarvoor toestemming geeft. Dit geldt ook voor de huisarts van de werknemer. Ook daarmee mag de bedrijfsarts alleen contact opnemen als de werknemer daar toestemming voor heeft gegeven.
Hoe vaak mag je werkgever je bellen bij ziekte? Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
De vragen gaan over je gezondheid: zoals je klachten, je behandeling en het gebruik van medicijnen. Ook stelt de (bedrijfs)arts vragen over je werk en zaken buiten het werk, die mogelijk invloed hebben op je situatie. Na afloop van het gesprek zal de (bedrijfs)arts je zo goed mogelijk adviseren.
'Bedrijfsartsen zijn niet te vertrouwen. Ze werken veelal vanuit de zakelijke dienstverlening (arbodiensten), controleren de rechtmatigheid van ziekteverzuim en worden betaald door de opdrachtgever: de werkgever of verzekeraar.
De bedrijfsarts wordt altijd ingezet rond de zesde week van het verzuim. Volgens de Wet Verbetering Poortwachter moet de bedrijfsarts dan een probleemanalyse opstellen. Samen met uw manager maakt u vervolgens een Plan van Aanpak voor uw re-integratie. U kunt ook eerder worden opgeroepen voor het spreekuur.