Een gemiddelde webshop heeft een omzet van tussen de 30.000 en 300.000 euro per jaar, maar veel webshops zitten onder de grens van 30.000 euro per jaar. De helft van alle webwinkeliers heeft namelijk een jaaromzet van minder dan 10.000 euro.
Kleine webshops hebben gemiddeld een jaaromzet tussen de € 1.000 en € 10.000.
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Ja, het online winkelen neemt een hoge vlucht en ja, de online omzet groeit hard, maar het is slechts een deel van de webwinkels dat hiervan profiteert. Het gros van de webwinkeliers is echter niet zo succesvol en heeft moeite om de omzet te laten groeien, winst te maken en een goed inkomen uit het bedrijf te halen.
Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Mede met de uitslag van dit onderzoek komen wij tot de conclusie dat voor een echte webwinkel ongeveer 25.000 euro investering nodig is. Denk aan je eigen tijd die je er in steekt. Want als je je baan opgeeft om te kunnen starten met een professionele winkel, hoe betaal je dan in de eerste maanden de huur?
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat je goed over de verschillende opties nadenkt voordat je begint. Als je er een succes van maken wilt maken, heb je meer nodig dan alleen een product en een website.
Hoeveel kost een website per jaar? Op jaarbasis kan je website € 400,- tot € 60.000,- kosten aan onderhoud. In sommige gevallen kunnen de jaarlijkse onderhoudskosten van een website stijgen door eenmalige investeringen, zoals het herontwerpen van een logo of belangrijke webpagina.
In het rijk van e-commerce is de winstmarge een maatstaf voor winstgevendheid en geeft aan hoe efficiënt een bedrijf omzet omzet in winst.
Veel ondernemers zijn wel bekend met de 80/20 regel. De regel die stelt dat 80 procent van de omzet van een bedrijf uit de top 20% van een klantenbestand komt. Waar veel minder ondernemers bekend mee zijn is de 5/50 regel.
Standaard voor een nieuwe webshop starten is een periode van 2 jaar om een stevige basis te genereren op het internet waarop de shop loopt en gevonden wordt. Schiet dus niet meteen in de paniek als de webshop geen succes is na 6 maand. Doe een eerste evaluatie na 2 jaar hard werken! Niet na 6 maanden.
Marge berekenen
100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
De gemiddelde winst (GW) is het verschil tussen de verkoopprijs (P) en de kostprijs (GTK) en kan ook worden berekend door de totale winst (TW) te delen door de afzet (q).
Hoeveel je per product verdient wordt bepaald door de winstmarge. De winstmarge is de netto verkoopprijs minus de netto inkoopprijs en wordt ook wel brutowinst genoemd. Bovengenoemde kosten worden dus uit de brutowinst betaald. Bruto winst minus kosten is de nettowinst.
Voorheen lag het omslagpunt rond de € 100.000 – € 150.000 winst per jaar. In 2023 ligt het omslagpunt bij grofweg € 200.000 winst per jaar. Maak je meer winst, dan is een BV fiscaal gunstiger. Maak je minder winst, dan is een eenmanszaak fiscaal voordeliger.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
De vennootschapsbelasting is verdeeld in twee schijven. Over de eerste €200.000 winst betaal je 19% belasting.Over de winst boven de €200.000 betaal je in 2023 25,8%.In 2021 was dit tarief nog 25%.
Met een dropship webshop via Shopify verdien je gemiddeld tussen de €1000 en €10.000 per maand. Als startende ondernemer ligt dit gemiddeld lager.
Iedereen kan op zich een eigen webshop beginnen. Je hebt daar geen btw-nummer voor nodig. Wanneer je jouw webshop professioneel gaat gebruiken, heb je, net zoals bij je echte winkel, wel een btw-nummer nodig.
Met Google Analytics kun je eenvoudig meten hoeveel unieke bezoekers je website per dag heeft en hoeveel (en welke) pagina's deze bezoekers hebben bekeken. Google Analytics is volledig gratis aan te maken en op je website te plaatsen door een klein stukje code toe te voegen aan je website.