Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Brandend ABS lampje is APK afkeur
Sinds 2004 is het systeem door Europese regelgeving dan ook verplicht gesteld bij de productie van auto's. Heb je ook nog eens een ESP-functionaliteit op je ABS-systeem zitten, dan blijft de auto ook nog eens netjes de richting volgen die jij graag zou willen.
U moet per direct stoppen wanneer het ABS lampje brand, en het lampje van het remsysteem brand. In deze situatie kunt u niet, of minder makkelijk, remmen grote gevolgen zal hebben. Zet uw auto veilig langs de kant van de weg, en bel direct de TOP Merkspecialist in de buurt.
Door een doorgebrande zekering in het systeem kan het ABS-waarschuwingslampje gaan branden.Het is dan voldoende om deze gewoon te vervangen om het probleem op te lossen.
Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Ook moeten de linker en rechterlamp evenveel verlichting (symmetrisch) geven.
Alle foutcodes die “uitlaatgasrelevant” zijn, zorgen echter wel direct voor afkeur. Dit zijn bij benzinemotoren: P01XX, P02XX, P03XX, P04XX, P0650 en P0AXX.Bij dieselmotoren gaat het om: P01XX, P02XX, P03XX, P04XX, P06XX en P0AXX. Verder hoeft de ECU nog steeds niet voor de volle 100% te functioneren.
Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig waardoor dit niet aan de APK-eisen voldoet. Heeft het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt?
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook op een weg met een losse ondergrond zorgt het ABS voor een langere remweg.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
De boete voor een verlopen APK keuring kost 169 euro. Deze boete is in 2023 verhoogd, in 2022 betaalde je 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief administratiekosten van het CJIB.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Er geldt geen vaste prijs voor een APK keuring. Een APK kan deel uitmaken van een onderhoudsbeurt of apart worden uitgevoerd. De prijzen voor zo'n aparte keuring lopen uiteen van € 19 tot € 63. Sommige garages rekenen extra kosten voor de roetmeting, viergastest of het afmelden van de auto.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Anti blokkeer systeem zegt het eigenlijk al, het zorgt ervoor dat de wielen bij een noodstop niet blokkeren. En dat is belangrijk, want dankzij ABS wordt de remweg verkort in geval van een noodstop of remmen op een slecht wegdek. Want als een wiel blokkeert vermindert de grip en glijd je door.
Het is moeilijk te verbuigen. Wel is ABS door middel van hitte te vervormen. ABS is namelijk een thermoplast. ABS zit in veel producten, zoals in de plastic delen van telefoons, in huishoudelijk apparaten, zoals televisies, in speelgoed zoals in plastic bouwblokken en in keukengerei, zoals broodtrommels en drinkbekers.
Hoe lang gaat een ABS-sensor mee? Een ABS-sensor kan oneindig lang mee gaan.
De ABS sensor (of toerentalvoeler) meet via contactvrije registratie de rotatiesnelheid van de wielen. Deze sensoren zijn de belangrijkste gegevensbronnen voor een betrouwbare werking van het ABS/ESP systeem. Ze bezorgen de ABS/ ESP-regeleenheid informatie over de wielrotatie per wiel.
De RDW controleert alle apk-garages gemiddeld 25 keer per jaar en constateerde bij die steekproeven in acht procent van de gevallen onregelmatigheden. "Dat kan iets kleins zijn, een kapotte lamp die niet vervangen is, of grote, ernstige fouten, zoals remmen die het niet goed doen.
Blijkt tijdens de APK dat er reparaties nodig zijn aan uw auto? Dan wordt deze afgekeurd. U mag niet in de auto rijden. Nadat de APK is vervallen, mag uw auto nog maximaal 2 maanden stilstaan op de openbare weg.
De APK checklist
Denk aan de remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting, carrosserie en alle andere auto-onderdelen die betrekking hebben op de verkeersveiligheid. Verder wordt ook de uitstoot van uitlaatgassen gecontroleerd. Daarnaast checken we alles dat met registratie te maken heeft.